Nieuws10 feb '16 14:45

Heineken: ondanks moeilijkheden verwachten we toch groei

Auteur: Judith Laanen

De Chinese economie kwakkelt en in Rusland wordt minder gedronken, maar toch denkt Heineken dit jaar méér groene flesjes wereldwijd te slijten.

Foto ANP
Foto ANP

Bierbrouwer Heineken heeft de verwachting van analisten overtroffen. In 2015 nam zowel de winst als de omzet toe. De omzet kwam uit op 20,5 miljard euro, een stijging van 6,5 procent. De winst op iets meer dan 2 miljard, ook een plus vergeleken met 2014.

De verkopen gingen in alle regio's omhoog, met uitzondering van Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Vooral in Rusland en Nigeria liepen de verkopen terug, onder meer door de lage olieprijs. In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië werd een plus van 6 procent geboekt, ondanks krimp in China en Indonesië. De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij bescheiden groei in Nederland.

Heineken: we gaan groeien
Opvallend is dat Heineken denkt dit jaar méér bier te verkopen, ondanks de "steeds uitdagendere" marktomstandigheden, zoals de bierbrouwer zelf bericht.

 

En dat ondanks het feit dat de economie in China het nou niet bepaald goed doet. "De verkopen van Heineken in China koelen ook af", zegt Van Boxmeer. "Ik denk dat die trend zit in de eerste helft van het jaar ook doorzet. Daar tegenover staan andere landen zoals Cambodja en Vietnam die duidelijk in de plus staan die tegenvallende resultaten compenseren."

Uitbreiding in opkomende markten
Die uitbreiding en daarmee groei ziet Heineken in opkomende markten. "Vandaag komt 60 procent van de winst van Heineken uit markten waar we 15 jaar geleden niet zaten", zegt Van Boxmeer. Het afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen. De investeringen in groeimarkten worden dit jaar verder opgevoerd.

Verder weet Heineken steeds beter te profiteren van de grote evenementen die het concern sponsort. Vorig jaar profiteerde de brouwer van acties rond de nieuwe James Bond-film en het WK rugby. Dit jaar verwacht de brouwer de vruchten te plukken van onder meer het EK voetbal en de Olympische Spelen, hoewel het concern die evenementen niet zelf sponsort.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen