Nieuws21 jan '16 19:09

Jeukwoorden in de ban op LinkedIn

Auteur: Didi Levison

Creatieve teamspeler, analytische communicatieprofessional of ondernemende doener, allemaal jeukwoorden waar online zakenplatform Linkedin genoeg van heeft. En journaliste Japke-d. Bouma trouwens ook.

Het is vandaag de dag dat de meeste profielen worden aangepast, blijkt uit onderzoek van het platform zelf. Een mooi moment om af te rekenen met al die vage functietitels en karaktereigenschappen. NRC–journaliste Japke-d. Bouma is het roerend met Linkedin eens en wijdde er gisteren een column aan. “De ergste vind ik ‘gepassioneerd’. Als tiener las ik heel veel boeketreeksboekjes. Toen iemand mij vertelde dat hij een passie had voor Excelsheets dacht ik, wat is dat voor rare fetisj?”, vertelt ze.

Bouma heeft nog meer voorbeelden die haar jeuk bezorgen. “Ook zo erg: ‘Geen negen tot 5 mentaliteit’. Dat is dus toch juist heel onhandig? Stel dat je buiten die tijden aanwezig bent, dan is er toch niemand?!". Strategisch vindt Bouma ook interessant. “Een strategische analyticus, wat is dat? Zit je dan op de baan van je collega te loeren? Of kijk je de hele dag vooruit?”. Tot slot heeft ze het gehad met de term ‘hands on-mentaliteit’. Bouma: “Nou jongens… hands off op de werkvloer lijkt me beter.”



Maar als al deze woorden niet meer kunnen, hoe moet je dan jezelf profileren? “Ik noem mezelf vandaag rockstargoeroe en kantooramazone op LinkedIn. Dat past wel bij mij”, zegt Bouma. Voor mensen die er nog niet uit zijn heeft ze een tip: “Als je nog geen echte persoonlijke eigenschap van jezelf kunt benoemen raad ik aan om eens een vriend of familielid te vragen waarin jij echt uitblinkt.”

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen