Regionale spoorprojecten de dupe van geldproblemen ProRail
Spoorbeheerder ProRail heeft een gat in de begroting van 475 miljoen euro, dat moet onder meer worden gedicht met geld uit een potje van 300 miljoen euro dat is bestemd voor regionale spoorprojecten. Dat blijkt uit de begrotingsstukken die gisteren bekend zijn gemaakt.
Anne Hettinga, directeur van Arriva, de grootste regionale vervoerder van Nederland, maakt zich zorgen. "Er staan een flink aantal projecten op stapel om de kwaliteit van het regionale openbaar vervoer te verbeteren."
Reiziger de dupe
Volgens Hettinga zal de veiligheid van het regionale openbaar vervoer niet snel in het geding komen, maar de kwaliteit van de dienstverlening wel. "Er is niet voor niets de afgelopen jaren hard gevochten om die projecten op de agenda te krijgen. Als die nu worden uitgesteld, dupeer je de reiziger. ProRail heeft het gat veroorzaakt en moet het zelf oplossen", vindt de Arriva-directeur.
Aanbesteding
Hettinga denkt dat er veel winst te behalen is als ProRail efficiënter gaat werken. "De efficiëntie
van het bedrijf wordt zelfs door de directie in twijfel getrokken, las ik in een interview met het Financieel Dagblad. Wellicht is het daarnaast een optie te kijken naar methoden die in
het verleden ook oplossingen hebben geboden. Toen werd namelijk gezegd: we gaan
allerlei regionale spoorlijnen sluiten. Toen de regionale overheden vervolgens besloten om
te gaan aanbesteden, bleken de spoorlijnen plotseling wel in leven te
kunnen blijven. Ik pleit ervoor opnieuw te kijken naar een eventuele
aanbesteding van regionale spoorlijnen, het vrijgespeelde geld dat dit oplevert, kan worden gebruikt om het gat van
ProRail te dichten."