Boodschappen steeds vaker geregeld vanaf de bank
Bijna 6 procent van de Nederlandse consumenten doet weleens boodschappen online, een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Ook het aantal bestellingen is flink gestegen.
Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesfirma Deloitte naar de aanschaf van levensmiddelen. Werd er eerst nog 1 keer per maand besteld, nu is de frequentie gestegen naar 1,75 keer per maand. Daardoor verdrievoudigden de onlinebestedingen aan levensmiddelen tot circa 680 miljoen euro op jaarbasis. Dat is 2 procent van de totale supermarktomzet. Albert Heijn is de supermarktketen die online veruit de meeste zaken doet.
De meeste onlineboodschappers zijn tussen de 30 en 45 jaar. Zij laten hun bestelde boodschappen het liefst thuisbezorgen in plaats van ze zelf op te halen bij een afhaalpunt. Van de consumenten die nu niet online bestellen is 15 procent van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. Het onderzoek is gedaan onder 2400 consumenten van 18 jaar en ouder.