Nieuws25 nov '15 21:41

Sinterklaas zit Nederlandse Black Friday in de weg

Auteur: BNR Webredactie

Black Friday. In Amerika is het de dag na Thanksgiving, vrijdag dus, altijd raak. Duwende mensenmassa's voor de toegangspoorten, schreeuwende klanten en af en toe een dode. En dat allemaal voor megakortingen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Ook in Nederland willen bedrijven profiteren van de zogenoemde uitverkoopdag. Maar zitten wij wel op Black Friday-taferelen te wachten? Redacteur Roos Abelman zocht het uit.

"Is dat in januari ergens?", reageert iemand op straat. "Ik dacht dat er iets heel lugubers was gebeurd in Amerika", zegt iemand anders. Piet Hein Kerkhof, van Criteo Benelux onderzocht of de Nederlandse consument warmloopt voor Black Friday. En wat blijkt? We laten het nu nog massaal links liggen.

Dat komt volgens Kerkhof door de verschillen met Amerika. "Black Friday wordt aangewakkerd door retailers om een goede start te maken richting de Kerstverkoop. Terwijl je in Nederland juist op de maandag erna een piek ziet in de aanloop naar Sinterklaas. Dat is minder gedreven door de retailers, maar meer een trend in het gedrag van de consument."

 

Kortom: Sinterklaas zit Black Friday in de weg. Wel zijn we in Nederland gevoelig voor kortingen op de maandag vlak voor Sinterklaas. En laat die dag nou ook een naam hebben in Amerika: Cyber Monday. Lekker online bestellen, met grote kortingen. "Vier, vijf dagen voor Sinterklaas gevierd wordt kun je alleen die aankopen online doen als de logistiek goed geregeld is en dat is in Nederland vaak zo", zegt Kerkhof. Daar doen we dus als Nederland op ons eigen manier aan mee. Maar Black Friday, dat blijft voorlopig een fenomeen dat aan ons land voorbij gaat.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen