Nieuws22 jan '13 17:57Aangepast op 23 jan '13 14:52

KREM | Onderscheidende attractieparken op sociale media

Auteur: BNR Webredactie

Elke woensdag tijdens Zakendoen met… geeft Anneli Rispens, strateeg bij social media consultancy bureau KREM, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media.

Speciaal voor de Nederlandse ondernemer spot zij de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale media. De column van deze week staat in het teken van attractieparken.

Door Anneli Rispens van KREM | The Social Company

Ondanks de financiële crisis doen de attractieparken in Nederland het nog steeds goed. De oorzaak is waarschijnlijk te vinden in het feit dat er meer vakantie wordt gevierd in eigen land. Maar ook de interactie via en storytelling op sociale media  zorgt er voor dat de attractieparken zich onderscheiden van hun concurrenten.  Op welke manier onderscheiden attractieparken zich en wat kan de Nederlandse ondernemer hiervan leren?

Winter Efteling als onderscheidend merk
De Efteling is duidelijk de voorloper en Goliath onder de attractieparken. Zo ook op sociale media. Met 300.000 fans op Facebook en Hyves hebben ze een enorm bereik op sociale media. Het is duidelijk dat er ook in de winter veel gebeurt bij De Kaatsheuvel. In een periode waarin het bezoek vanwege de uitval van attracties minimaal zou verwachten, weet de Winter Efteling zich te onderscheiden door echt iets anders te bieden dan de “gewone” Efteling.

De Efteling is goed in storytelling over alle kanalen heen. Ook op gebied van webcare zijn ze erg actief, vooral op Facebook. Ook het eigen YouTube kanaal met bijna 5 miljoen video views is ongekend populair. Elke week doet presentator Benten verslag van actuele gebeurtenissen en nieuws in de Efteling.

Artis zet in op historie
Artis onderscheid zich door ook op sociale media door sterk de nadruk te leggen op de historie van het park. Het park bestaat dit jaar 175 jaar en heeft om die reden een speciale plek ontworpen op de website waar bezoekers hun Artis herinneringen kunnen delen. Jammer hieraan is de beperkte integratie met sociale media. De campagne is niet geïntegreerd in de Facebook pagina en de herinneringen zijn alleen deelbaar via Twitter en hier wordt niet of nauwelijks gebruik van gemaakt door bezoekers.

Voor Artis zitten er ook verbeter punten op gebied van webcare. De interactie met fans van het park is onvoldoende. Het is heel duidelijk dat Artis de strategie heeft om de website de basecamp te laten zijn van al hun activiteit. Dit wordt bevestigd door de vele externe links naar de site in de Facebook en Twitter berichten.

Nederland in het klein
Ook op sociale media is Madurodam net Nederland in het klein: met een bescheiden bereik biedt het toch rijke en actuele content. Ze proberen ook in te haken op de actualiteit met de Elfstedenkoorts maar hebben nog niet echt een vaste vorm en stijl gevonden. Madurodam zet zwaar in op interactie met Nederlandse en buitenlandse bezoekers. Dit is ook terug te zien in de IPM (het aantal interacties per 1000 fans) op Facebook waar ze van de drie het beste op scoren. Ook de integratie van social media in de website is innovatief en onderscheidend. User generated content die direct vanuit sociale media in de website wordt geïntegreerd.

Het enige nadeel van zowel Efteling, als Artis en Madurodam is dat de social media nog weinig persoonlijk karakter heeft. Er wordt getweet vanuit een logo en zonder persoonlijke afsluiter.

De David onder de attractieparken
Dat je als attractiepark niet groot hoeft te zijn om de effecten van social media inzet te bemerken bewijst ‘t Hout en Flips pretparadijs. Een klein recreatiepark in Bakkenveen wat actief is op Twitter en Facebook en daar interactie aangaat met haar bezoekers. Ook nodigen ze bezoekers uit om hun ervaringen te delen. Flips pretparadijs opereert in een sterk speelveld en probeert onderscheidend te zijn door het juist klein en persoonlijk te houden.

Drie lessen die je van attractieparken kan leren

 

Gerelateerde artikelen