BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Nieuws

KREM | Onderscheidende attractieparken op sociale media

  • BNR Webredactie
dinsdag 22 januari 2013, 17:57 Update: woensdag 23 januari 2013, 14:52
KREM | Onderscheidende attractieparken op sociale media | Anneli Rispens

Elke woensdag tijdens Zakendoen met… geeft Anneli Rispens, strateeg bij social media consultancy bureau KREM, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media.

Speciaal voor de Nederlandse ondernemer spot zij de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale media. De column van deze week staat in het teken van attractieparken.

Door Anneli Rispens van KREM | The Social Company

Ondanks de financiële crisis doen de attractieparken in Nederland het nog steeds goed. De oorzaak is waarschijnlijk te vinden in het feit dat er meer vakantie wordt gevierd in eigen land. Maar ook de interactie via en storytelling op sociale media  zorgt er voor dat de attractieparken zich onderscheiden van hun concurrenten.  Op welke manier onderscheiden attractieparken zich en wat kan de Nederlandse ondernemer hiervan leren?

Winter Efteling als onderscheidend merk
De Efteling is duidelijk de voorloper en Goliath onder de attractieparken. Zo ook op sociale media. Met 300.000 fans op Facebook en Hyves hebben ze een enorm bereik op sociale media. Het is duidelijk dat er ook in de winter veel gebeurt bij De Kaatsheuvel. In een periode waarin het bezoek vanwege de uitval van attracties minimaal zou verwachten, weet de Winter Efteling zich te onderscheiden door echt iets anders te bieden dan de “gewone” Efteling.

De Efteling is goed in storytelling over alle kanalen heen. Ook op gebied van webcare zijn ze erg actief, vooral op Facebook. Ook het eigen YouTube kanaal met bijna 5 miljoen video views is ongekend populair. Elke week doet presentator Benten verslag van actuele gebeurtenissen en nieuws in de Efteling.

Artis zet in op historie
Artis onderscheid zich door ook op sociale media door sterk de nadruk te leggen op de historie van het park. Het park bestaat dit jaar 175 jaar en heeft om die reden een speciale plek ontworpen op de website waar bezoekers hun Artis herinneringen kunnen delen. Jammer hieraan is de beperkte integratie met sociale media. De campagne is niet geïntegreerd in de Facebook pagina en de herinneringen zijn alleen deelbaar via Twitter en hier wordt niet of nauwelijks gebruik van gemaakt door bezoekers.

Voor Artis zitten er ook verbeter punten op gebied van webcare. De interactie met fans van het park is onvoldoende. Het is heel duidelijk dat Artis de strategie heeft om de website de basecamp te laten zijn van al hun activiteit. Dit wordt bevestigd door de vele externe links naar de site in de Facebook en Twitter berichten.

Nederland in het klein
Ook op sociale media is Madurodam net Nederland in het klein: met een bescheiden bereik biedt het toch rijke en actuele content. Ze proberen ook in te haken op de actualiteit met de Elfstedenkoorts maar hebben nog niet echt een vaste vorm en stijl gevonden. Madurodam zet zwaar in op interactie met Nederlandse en buitenlandse bezoekers. Dit is ook terug te zien in de IPM (het aantal interacties per 1000 fans) op Facebook waar ze van de drie het beste op scoren. Ook de integratie van social media in de website is innovatief en onderscheidend. User generated content die direct vanuit sociale media in de website wordt geïntegreerd.

Het enige nadeel van zowel Efteling, als Artis en Madurodam is dat de social media nog weinig persoonlijk karakter heeft. Er wordt getweet vanuit een logo en zonder persoonlijke afsluiter.

De David onder de attractieparken
Dat je als attractiepark niet groot hoeft te zijn om de effecten van social media inzet te bemerken bewijst ‘t Hout en Flips pretparadijs. Een klein recreatiepark in Bakkenveen wat actief is op Twitter en Facebook en daar interactie aangaat met haar bezoekers. Ook nodigen ze bezoekers uit om hun ervaringen te delen. Flips pretparadijs opereert in een sterk speelveld en probeert onderscheidend te zijn door het juist klein en persoonlijk te houden.

Drie lessen die je van attractieparken kan leren

  • Je hoeft niet groot te zijn om groots effect te bemerken
    Natuurlijk zal niet door social media in te zetten de omzet van je park opeens verdubbelen maar je kan wel sneller activiteiten vol krijgen, acties onder de aandacht brengen en meer media aandacht krijgen en interactie met je bezoekers verhogen. Door hier op in te spelen kan je jouw aanbod beter op hun wensen en ervaringen afstemmen en zullen de ervaringen van je bezoekers nog beter worden en nog deelbaarder.
     
  • Iedereen heeft een verhaal te vertellen
    Attractieparken bieden een ervaring en mensen delen graag hun ervaringen. Maar onderschat niet het effect wat je eigen werknemers kunnen hebben als het gaat om het creëren van deelbare content. Als transportbedrijf bijvoorbeeld zijn er op dit moment ook genoeg winterse taferelen die je kan delen met je fans. Denk vanuit kansen en mogelijkheden.
     
  • Elk nadeel heb z’n voordeel
    Bovenstaande attractieparken hebben allemaal hun onvolkomenheden maar in plaats van zich hierdoor uit het veld te laten slaan hebben ze hier juist hun onderscheidend vermogen van gemaakt.  Artis is bijvoorbeeld een relatief kleine dierentuin, maar wel een groot stadspark.  Tijdens de winter gaan een aantal populaire attracties van de Efteling dicht. Daarom is er in de Winter Efteling juist meer ruimte voor het Theater en kleinschaliger entertainment. En camping ’t Hout is een klein familiebedrijf maar maakt is daarom juist onderscheidend in z’n persoonlijke en toegankelijke benadering.

 

KREMMediaSocial media
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Met welke techniek en innovatie blijft kwaliteitsjournalistiek gewaarborgd?

Zet die notificaties uit

S1E14 | 9 april 2021

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play