Nieuws30 jan '13 13:45Aangepast op 30 jan '13 15:20

KREM | Vind je flirt via Facebook

Auteur: BNR Webredactie

Elke woensdag tijdens Zakendoen met… geeft Anneli Rispens, strateeg bij social media consultancy bureau KREM, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media.

Speciaal voor de Nederlandse ondernemer spot zij de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale media. In de aanloop naar Valentijnsdag blijkt Facebook the place to be om een nieuwe partner op te snorren.

Door Anneli Rispens van KREM | The Social Company

Hoewel online daten inmiddels wel uit de taboehoek is zullen de meeste singles nog steeds de voorkeur geven aan een “spontane” ontmoeting. Maar niet iedereen heeft de ballen om op het “object of their affection” af te stappen en een move te maken. Voor deze mensen schieten de initiatieven op Facebook als paddenstoelen uit de grond. De aan fysieke locaties gekoppelde pagina’s waar je degene die je gespot hebt hopelijk terug kan vinden om er vervolgens mee te daten. Of dat nou in de Albert Heijn, de UB of de trein was.

Het hart klopt nog steeds sneller in de trein

De populariteit van de rubriek Hartkloppingen vroeger in de rails toonde al aan dat liefde overal kon ontstaan en dat een vluchtige ontmoeting in de trein het begin kon zijn van een mooie romance. NS blies deze rubriek onlangs nieuw leven in. Via een blog en de Facebookpagina van NS kan men een hartklopping delen of hierop reageren. Deze officiële route werd echter al snel in populariteit ingehaald door de Facebook pagina Hartstocht in de Trein, een initiatief van twee studenten.  Een pagina met inmiddels meer dan 55.000 fans waar de NS pagina blijft steken op 28.000.

“Aangekomen op Utrecht Centraal (10.30 uur) was het moment daar. Ik deed mijn jas aan en weer zag ik je kijken. Jij pakte je laptop weer in en deed je zwartje jas aan. Verder droeg je nette bruine schoenen met daarin geruite sokken, een beige broek en een zwartje jas. Je had mooi, donker, beetje lang bruin haar.. Je hebt mij vast en zeker gezien, ik droeg een groene jas met een rode sjaal en een blauwe broek. Herkenbaarder kan niet. Nu maar duimen dat je dit leest...”

De universiteit als broedplaats

De Universiteiten Bibliotheek (UB) is van oudsher al een vleeskeuring en broedplaats voor lust en liefde. Waar je vroeger uren moest rondhangen bij de koffieautomaat, terwijl je geen koffie dronk, om die ene leuke gast of chick hopelijk te treffen, kan je nu volstaan met een Facebook berichtje op de Gespot UB UU pagina.

“Hoi hoogblonde jongen die daar net in de eetzaal zat. Ik heb je het afgelopen uur een beetje in de gaten gehouden. Met je vreedzame oogjes keek je vol liefde en hunkering naar je zak met bruine boterhammen. Die halve zak ging er doorheen, samen met twee bananen en een vol pak chocomelk. Zo veel energie kost studeren toch niet? Dan hoef je dus echt niet zo veel te gaan vreten! En dan ook nog eens drie mooie meisjes om je heen... Ik begin me af te vragen wat jij daar boven in die toren uitspookt."

Hit onder housers

Ook bij de bezoekers van techno en housefeesten is een date scoren via Facebook een hit. Niet alleen wordt er op dit soort feestje heel wat afgeflirt, er raken ook wel eens wat telefoons en verse telefoonnummers kwijt of namen worden vergeten. Gelukkig biedt de Wappie Techno Liefde pagina uitkomst.

“Praten hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan in de bovenzaal bij BARKODE eergister bij Into the Wild. Sowieso was ik veel te druk met naar je mooie lach kijken en aan je vet relaxed aanvoelende broek zitten om dat kleine beetje info dat we waarschijnlijk uitwisselden nog op te slaan.”

Positieve storytelling

Sommige bedrijven hebben ontdekt dat de zoektocht naar de liefde velen weet te boeien en spelen hier net als Gespot in de Albert Heijn en Hartstocht in de Coffee Company op in door een eigen pagina op te zetten. Andere initiatieven zoals Sjans op het pontje en Gespot VU ontstaan organisch en zijn commuities die door vrijwilligers worden gemanaged. Wanneer je op Facebook zoekt op “Hartstocht in de..” of “Gespot..” dan vind je nog vele andere initiatieven. Ik voorspel dan ook dat de hype er snel weer af is.

Voor merken zijn deze pagina’s een uitgelezen kans om hun naam te verbinden aan positieve verhalen en likable content, kortom, verhalen die mensen graag met elkaar delen via sociale media. En het mooie is dat deze verhalen vertellen zichzelf vertellen, ook al vinden ze plaats op een pagina op Facebook die niet in eigen beheer is van het merk. Sterker nog, sommige initiatieven werken misschien wel beter doordat ze niet beheerd worden door medewerkers.

Welk verhaal vertel jij?

Natuurlijk kan niet elk bedrijf een broedplaats van nieuwe liefdes zijn. Sterker nog, wanneer het om uw werknemers gaat heeft u dit misschien wel liever niet. Maar het zet je wel aan het denken. Welke verhalen of gebeurtenissen vinden er rond uw merk plaats die aanleiding geven tot een storytelling initiatief op Facebook?


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen