Nieuws29 feb '16 12:23

FNV Spoor: nieuwe strategie van NS is slechte koers

Auteur: Karlijn Meinders

De Nederlandse Spoorwegen gaat zich weer alleen richten op zijn kerntaak, het vervoeren van mensen met de trein. Het spoorbedrijf zal dan ook het busbedrijf QBuzz en de stationwinkels verkopen.

FNV Spoor noemt de plannen van de NS een slechte koers. Andries van den Berg van FNV Spoor: "Het is een 180 graden koerswijziging, want de oude koers was van deur tot deur vervoer, om zo te kunnen concurreren met de auto."

En met die oude koers is niet mis, meent Van den Berg. "Dat je met de OV-fiets van de trein naar de plaats bestemming kan is toch geweldig. En materieel tekort is wellicht een probleem op het moment, maar de NS is nog altijd het tweede spoorbedrijf van Europa."

Los van de vervoerskant, wil de NS ook de hele retail-tak te verkopen, maar juist die is heel succesvol, zegt Van den Berg. "Niemand wilde investeren in horeca op de stations, dus heeft de NS dat zelf gedaan. Er werken nu 5000 mensen, de klanten zijn tevreden en er wordt goed geld mee verdiend. Wij zullen het niet accepteren dat medewerkers zomaar uitgeleverd gaan worden aan de grillen van horeca-werkgevers. We zullen daar stevige gesprekken over gaan voeren. Als dat niet helpt, dan komen er natuurlijk andere middelen bij kijken."

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen