Nieuws28 sep '15 12:20

'Zorgverleners moeten beter naar patiënten luisteren'

Auteur: Bas van Setten

Bijna de helft van de Nederlandse patiënten heeft te maken gehad met een medische misser. Dat meldt patiëntenfederatie NPCF na een groot onderzoek.

ANP
ANP

"Fouten die wij hebben gesignaleerd onder de groep van 10.000 patiënten liggen vooral in het voorschrijven van medicijnen en fouten in de diagnose", zegt Dianda Veldman, directeur van NPCF. "Een huisarts vertelde een patiënt bijvoorbeeld dat hij griep had terwijl het leukemie was. Dit zijn hele ernstige zaken en we zijn geschrokken van de hoeveelheid."

 

Fouten
Veldman ziet een aantal mogelijke oorzaken, zoals slordigheid of een gebrek aan deskundigheid. "Daarnaast zien we ook dat het te maken heeft met een gebrek aan samenwerking; patiënten hebben soms te maken met verschillende behandelaars. En een belangrijke: artsen en verpleegkundigen luisteren niet altijd naar de patiënt."

Veiligheid
36 procent van de fouten vindt plaats in de ziekenhuizen en 30 procent in de poli’s. Je kunt dus constateren dat in de specialistische zorg de meeste fouten worden gemaakt, zegt Veldman. "Er is soms te weinig aandacht voor veiligheid. Dat resulteert in de verkeerde spullen klaarleggen voor een operatie tot het niet wassen van handen. Daarnaast speelt tijdgebrek een rol."

Aanbevelingen
"Wij zouden willen dat de beroepsgroepen in de zorg meer naar de patiënt luisteren. Daarnaast moet de patiënt op zijn beurt goed van zich laten horen, en doorvragen als iets onduidelijk is", zegt Veldman.

Gerelateerde artikelen