Nieuws12 apr '16 09:13

Reisorganisaties meten milieuschade vakantiegangers

Auteur: Mark Hulstein

Reisorganisaties gaan de vakantieganger voorrekenen hoe schadelijk hun reis is voor het klimaat. Voortaan moeten er in brochures en op websites een totale 'vakantievoetafdruk' komen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dat zegt reisbrancheorganisatie ANVR. Zo moeten reizigers zelf kunnen berekenen wats het klimaateffect is op hun vakantie. De ANVR wil de reiziger hiermee bewust maken over wat het effect voor het milieu is van de vakantiereis. "We kunnen én laten zien wat de vliegreis veroorzaakt en dit kunnen we combineren met wat een hotelreis veroorzaakt. En wat het veroorzaakt wat je op een bestemming doet aan excursies en dat soort zaken. Die data hebben we gecombineerd en dat geeft ons de gelegenheid om met één vingerafdruk te zien wat voor voetafdruk je nalaat", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR.

Wat een toerist met die informatie doet, moet hij of zij zelf weten, zegt Oostdam ook. Maar het de ANVR er om dat, nu ze de informatie hebben, dit graag aan de consument laten weten, zegt Oostdam. Hij is er daarnaast van overtuigd dat de informatie invloed gaat hebben op het reisgedrag van mensen. "Net zoals we steeds meer biologisch voedsel in de supermarkt kopen, ben ik er van overtuigd dat uiteindelijk de klant steeds meer gaat vragen naar mooie vakanties, maar zich ook realiseert wat dat voor gevolgen heeft voor het milieu. Dus daar spelen wij op in. Wij zouden onszelf diskwalificeren als we er niks aan zouden doen."

Volgens de ANVR is er geen gevaar dat de reisbranche zichzelf bijvoorbeeld in de voet schiet. "De vakantieganger wil bijvoorbeeld echt op vakantie naar Zuid-Afrika. Dan laat hij zich echt niet leiden door een bepaalde carbon uitstoot. Maar het is wel handig als de vakantieganger dat weet. Dus in eerste instantie maakt hij de keus: ik wil een mooie vakantie doen. Vervolgens, hopelijk, is hij zich bewust van het feit dat hij een carbon uitstoot heeft. Zo scheelt een directe vlucht al. Dus die keuzes van de consument worden steeds frequenter", zegt Oostdam.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen