Nieuws7 feb '12 18:10

Winterprobleem NS goed voor concurrent

Auteur: Harmen Simon Teunis

De Tweede Kamer wil snel een debat met minister Schultz over de winterproblemen op het spoor. De NS rijden nog steeds met een aangepaste dienstregeling. Schultz is zelf ook niet tevreden over hoe de spoorsector is omgegaan met het winterweer.

De dienstregeling werd volgens Schultz niet op tijd aangepast en de reizigers werden onvoldoende geïnformeerd. Over een paar dagen stuurt ze een uitgebreide analyse van de problemen naar de Kamer.

Te duur
BNR's Petra Grijzen vroeg Wijnand Veeneman, onderzoeker OV aan de TU Delft, of NS en ProRail zich beter hadden kunnen voorbereiden op het winterweer of dat reizigers de chaos die vrijdag ontstond gewoon zo nu en dan moeten accepteren. Volgens Veeneman moeten we die chaos zeker niet accepteren.

"Er kunnen wel degelijk dingen beter. Als we niet af en toe boos worden over dit soort dingen zakken ze in. Dat is ook niet goed. We moeten ook niet groots en meeslepend het hele netwerk gaan aanpassen. Het kost veel en veel te geld om het veel beter te maken."

In Zwitserland is alles beter
Een voorbeeld nemen aan de situatie in Zwitserland is ook geen optie. Hoewel de situatie in Nederland en Zwitserland vergelijkbaar is, werkt de Zwitserse netbeheerder met een veel grotere begroting.

"We hebben ongeveer evenveel sporen en reizigers als in Zwitserland. SBB Net heeft een begroting die anderhalf keer zo hoog is. Het kost dus gewoon meer geld. Dan is de vraag of je dat wil of niet."

Hij vervolgt: "Tegelijkertijd is het zo dat in Zwitserland treinen óók gewoon vertraging hebben bij dit soort toestanden. Het is niet zo dat daar de treinen doorrijden alsof er niets aan de hand is. Je zult nooit komen op een niveau dat er echt niets meer gebeurt."

Arriva ruikt haar kans
Niet overal in Nederland waren de problemen op het spoor zo groot als rond Utrecht en Amsterdam. Vervoerder Arriva, die vooral in Groningen rijdt, heeft nergens last van zegt directeur Onne Hettinga. En dat heeft volgens Hettinga vooral te maken met de manier waarop Arriva georganiseerd is: met regionale eenheden.

"Wij hebben door die regionale teams goed zicht op wat er lokaal gebeurt.  Zij kunnen heel snel ingrijpen op het moment dat er een probleem is. Bij ons staan wissels ook wel een keer vast, maar op het moment dat het zich voordoet, zijn we in staat om heel snel met ProRail maar ook met andere partijen, de wissels weer gebruiksklaar te krijgen. We kunnen ook snel acteren en ingrijpen waar nodig."

"Op het moment dat je dat probeert vanuit een centraal punt in Utrecht te gaan bestieren dan werkt dat niet. Dan kun je niet snel reageren op lokale omstandigheden", zegt Hettinga.

Aanpak Arriva werkt niet in Randstad
Veeneman benadrukt dat ondanks deze regionale teams, ook Arriva te maken heeft met ProRail. En dus ook met dezelfde problemen. "Als we kijken waar dit jaar ten opzichte van vorig jaar verschillende dingen mis gaan, horen we toch vooral dingen als draadbreuk en wisselproblemen. Dat ligt op dit moment vooral bij ProRail."

Hij denkt dan ook niet dat de aanpak van Arriva in de Randstad zou werken. "Je kunt in de Randstad minder snel op dat soort plekken komen en dat aanpakken. Al is het alleen al omdat het netwerk wat grootschaliger is."

Alternatieven
Arriva heeft al eerder aangegeven graag op het hoofdspoornet te willen rijden. Daartoe heeft de organisatie bij het ministerie al een plan ingediend. Daarin staat beschreven dat het spoor veel meer in regio's wordt ingedeeld.

Hettinga: "Ik denk dat die sneeuw een heel aardige testcase is geweest voor het ministerie of het plan wat zij ingediend hebben halverwege november wel werkt. Ik denk dat je geen beter bewijs kunt krijgen dat het niet werkt. Daarom denk ik ook dat de Kamer heel wijs zal zijn en eens goed gaat kijken naar wat voor alternatieven we hebben voor hetgeen de minister halverwege november naar ons gestuurd heeft.

Vrijdag was een mooie testcase
Veeneman denkt dat de wens van Arriva om ook op het hoofdnet te rijden bij normale gang van zaken goed te doen is. Maar vrijdag was dus duidelijk niet zo'n normale dag.

"Op dagen waarbij dingen niet gaan zoals ze gepland zijn, wordt het een stuk ingewikkelder. In die zin zou het een testcase zijn geweest om de treinen van Arriva door de treinen van de NS te laten rijden."

Gerelateerde artikelen