Nieuws7 apr '15 08:03Aangepast op 7 apr '15 09:04

Nederlandse gesubsidieerde elektrische auto's te snel naar buitenland

Auteur: Karlijn Meinders

Gesubsidieerde elektrische auto's vliegen de grens over. Veel van deze geëxporteerde voertuigen zijn nog geen jaar oud. Marco van Eenennamen, Specialist Elektrisch Vervoer bij de ANWB, vindt het een zorgelijke ontwikkeling.

De populariteit van onze groene auto's blijkt uit exportcijfers van de voertuiginformatiedienst VWE die door het Financieel Dagblad zijn opgevraagd. Noorwegen is de grootste afnemer van deze gesubsidieerde voertuigen. Rusland staat op plek twee.

Iede Aukema, directeur van BCA Autoveilingen, legt uit waarom deze auto's vaak snel geëxporteerd worden.


 
 

Marco van Eenennamen, Specialist Elektrisch vervoer bij de ANWB, vindt het een zorgelijke ontwikkeling. "Dit zou je niet moeten willen. Er is in Nederland de ambitie uitgesproken om zo'n 200.000 elektrische voertuigen te hebben in 2020, daar heb je ook de tweedehands markt voor nodig. Dan kan het niet de bedoeling zijn dat die auto's zo snel naar het buitenland gaan."

Volgens Van Eenennamen had het ook voorkomen kunnen worden. "Bijvoorbeeld door voorwaarden te stellen aan de subsidies op de zakelijke markt en door het aantrekkelijker te maken voor de consumenten markt om elektrische auto's aan te schaffen."

Gerelateerde artikelen