Nieuws12 mrt '15 18:50

BNR Uitgezocht | Verdwijnt het Hollandse product van de buis?

Auteur: Didi Levison

Er vindt een verschuiving plaats in het Nederlandse medialandschap. Na vele voorgangers gaat nu ook Talpa naar een Britse eigenaar. Merken wij als kijker iets van deze overnames? BNR zocht het uit.

John de Mols productiemaatschappij Talpa Media is overgenomen door de Britse producent ITV. Overnames als deze komen steeds vaker voor. Zo zijn de Nederlandse bedrijven Eyeworks en BlazHoffski onlangs overgenomen door Warner Bros en valt IDTV tegenwoordig onder de Britse productiemaatschappij All3Media.

Bijna geen enkele Nederlandse producent is nog 100 procent onafhankelijk. Heeft deze verschuiving naar buitenlandse eigenaars invloed op het televisieaanbod in Nederland? BNR zocht het uit.

Volgens Bert van der Veer, tv-recensent, maakt het allemaal niets uit. "Voor de kijker betekent de afzender van een televisieprogramma helemaal niets. Het is niet interessant of er Talpa of ITV achter staat".

Universele formats
Taco Zimmerman, eigenaar productiehuis Tuvalu, ziet wel verandering. "Er is duidelijk een trend zichtbaar van buitenlandse overnames van Nederlandse mediabedrijven. Daardoor krijgt de kijker steeds meer te maken met universele formats. Het zou ook nog kunnen dat we meer Britse programma's op de buis krijgen".

Nederlandse content wordt wel nog steeds zeer gewaardeerd. En dat is de reden dat de Britten brood zien in Talpa. De cijfers op een rij: Talpa heeft 75 formats ontwikkeld in 8 jaar tijd die in 180 landen zijn uitgezonden. De vraag is dus of de Nederlandse creativiteit in eigen land blijft of dat alles uiteindelijk wordt overgenomen door buitenlandse giganten.

Zou jij niet zonder Nederlandse tv kunnen? Of zet je liever een Amerikaanse sitcom op? Praat mee via Facebook of Twitter

BNR Uitgezocht | Luister iedere werkdag om 12.35 uur naar Uitgezocht in BLT.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen