Trajectcontrole A12 en Zeelandbrug stopt
De oude systemen op de A12 bij Woerden en op de Zeelandbrug over de Oosterschelde zijn weggehaald en worden niet vervangen. De vervanging van de overige systemen ligt volgens het OM gewoon op schema.
Vanmorgen berichtte de Telegraaf nog dat er veel inkomsten misgelopen worden doordat twee derde van de trajectcontroles nu (tijdelijk) uitstaat. Volgens Ernst Koelman van het OM ligt de geplande vervanging van de verouderde systemen gewoon op schema. "De suggestie die door de Telegraaf wordt gewekt, dat het al opgeleverd had moeten zijn, is niet correct."
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, vermoedt dat er inderdaad wel inkomsten gemist worden, maar dat het bedrag veel lager is dan de 80 miljoen die de Telegraaf noemde. "Er worden alternatieve snelheidscontroles ingezet, die zijn wellicht iets minder effectief, maar er komt nog wel geld binnen. Daarnaast kost trajectcontrole ook geld en dat hebben ze volgens mij niet in de rekensom meegenomen."
Welke er op het moment uitstaan, is niet duidelijk. "En dat is maar goed ook", zegt Van Wee, "want ze staan er allemaal niet voor niets. Trajectcontrole wordt gebruikt op wegvlakken waar veel ongevallen door snelheid plaatsvinden. We weten uit onderzoek dat 1 kilometer te hard rijden de kans op een dodelijk ongeluk met 3 procent vergroot, dus het is hard nodig"
Op de Zeelandbrug zijn er te weinig snelheidsovertredingen en ongelukken om trajectcontrole te rechtvaardigen en worden de systemen dus weggehaald. Waarom de A12 bij Woerden is afgevallen, is niet duidelijk.