Nieuws30 apr '15 14:04Aangepast op 30 apr '15 17:20

NS stopt mogelijk met al het regionaal busvervoer

Auteur: Karlijn Meinders

De NS wil zich weer helemaal gaan focussen op het treinvervoer en overweegt te stoppen met het regionale busvervoer. Dit zegt NS-baas Timo Huges tegen BNR. Het regionale treinvervoer zullen ze blijven verzorgen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens BNR-verslaggever Laurens Boven is alles in een stroomversnelling gekomen nadat gister het schandaal met Qbuzz, de busdienst van de NS, naar buiten kwam. Daarin bleek dat medewerkers van Qbuzz vertrouwelijke informatie hadden gekregen van ex-medewerker van concurrent Veolia. Hierdoor is de aanbesteding op een oneerlijke manier verlopen.

Spoormarkt functioneert slecht
Vandaag zei NS-baas Timo Huges tijdens een hoorzitting over concessieverlening in het openbaar vervoer, dat wat hem betreft de spoormarkt niet goed functioneert en dat dit leidt tot allerlei rechtszaken. "Vanuit onvolkomenheden in de huidige markt is het logisch dat de NS haar toekomstige rol op de regionale concessiemarkt gaat herzien", zei Huges.

Stoppen met busvervoer
Na de hoorzitting liet Huges aan Boven weten dat de NS zich weer meer wil gaan richten op treinen. "Dat is waar we goed in zijn, daar ligt onze focus", zei Huges. Hij liet verder weten dat er vooral veranderingen te verwachten zijn op de busmarkt.

Herijking strategie
"De reuziger is niet gebaat bij de irritaties die op de busmarkt zijn ontstaan en de rechtszaken die daarop volgden. Vorig jaar vond er bij de NS al een herijking van de strategie plaats. We hebben ons toen al afgevraagd waarom we op aarde zijn: voor het rijden van treinen. Daarom hebben we in 2014 ook afscheid genomen in Tsjechië en Duitsland van onze busactiviteiten. De huidige ontwikkelingen liggen in het verlengde daarvan en na wat er afgelopen week is gebeurd, zullen we dat proces versnellen."

Regionale spoorlijnen
Op het regionale traject blijft de NS, in tegenstelling tot wat andere berichten in de media doen geloven, dus gewoon rijden, zegt Boven. "Hij wilde nog niet zeggen wanneer ze gaan stoppen met het busvervoer, maar hij maakte wel duidelijk dat ze in spoor geïnteresseerd blijven, dat blijven ze gewoon doen, maar bussen dus niet."

Concurrent blij
Boven sprak ook met de baas van Connexxion, Bart Schmeink. Die vertelde hem dat hij blij was met deze ontwikkeling, omdat hij moeite had met de manier waarop Qbuzz concurreerde. "Het was een hele onduidelijke concurrent, omdat Qbuzz vaak via de achterdeur in staat was om bepaalde proposities aan te bieden, die wij niet aan konden bieden."

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen