Nieuws1 mei '15 16:03Aangepast op 1 mei '15 16:47

Meerderheid Kamer wil onderzoek 'rondje om de kerk'

Auteur: Karlijn Meinders

Een Kamermeerderheid wil dat de NS gaat onderzoeken of treinpersoneel weer op vaste routes kan gaan rijden. Volgens de VVD is de herinvoering van het 'rondje om de kerk' de oplossing om grote treinstoringen te verhelpen. FNV Spoor ziet weinig in het plan.

Foto: ANP
Foto: ANP

Eind maart klonk al de roep in de Tweede Kamer voor een uitgebreid onderzoek, nu is een motie aangenomen om het ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren. VVD-Kamerlid Betty de Boer legt uit hoe het niet hebben van een vast traject volgens haar voor problemen zorgt.

Wisselende trajecten
"Machinisten vertellen mij: als er een storing is sta ik in Den Helder, terwijl ik in Utrecht moet zijn en weet ik niet wat ik moet doen om het op te lossen. Dat komt natuurlijk doordat je al die wisselende trajecten hebt" vertelt De Boer. "Daardoor is het na een verstoring veel lastiger om weer op te starten. Dan staat de reiziger vervolgens te wachten." Vaste trajecten zouden ervoor moeten zorgen dat het proces van het opstarten na een storing wordt versneld.


 
Juist gevaarlijker
Huub van den Dungen, bestuurder van FNV Spoor, deelt het enthousiasme voor het 'rondje om de kerk' niet. Volgens Van den Dungen zijn er tal van argumenten om het niet te doen. "Het helpt niet en het maakt het spoor alleen maar nog minder efficiënt. De reiziger moet vaker overstappen, het gaat meer kosten en het wordt gevaarlijker op het spoor. Want het koppelen van spoormedewerkers aan een deel van het spoor maakt dat ze op andere routes niet meer kunnen rijden."

Oud onderzoek
Allemaal dingen die de Kamer al weet, zegt Van den Dungen. "Het onderzoek waar de Kamer naar vraagt is al zo vaak gedaan, daar zijn boeken over volgeschreven. Ik denk dat de Kamer beter zijn tijd aan andere dingen kan besteden."

Marktwerking
Van den Dungen zegt ook dat de reden voor het invoeren van het 'rondje om de kerk' niet is wat het lijkt. "Het gaat helemaal niet om het oplossen van storingen of het reizigersgemak, maar om het opknippen van het spoornet, zodat er marktwerking ontstaat tussen allerlei verschillende spoorwegmaatschappijen."

Anders investeren
Mocht na onderzoek worden aangedrongen op invoering van het plan, dan zou dat zeker 1000 banen op kunnen leveren. "Ja, en dat kost 60 miljoen euro, dus als de politiek dat voor het spoor over heeft, dan zijn we daar natuurlijk tevreden over. Overigens zouden we dan liever zien dat het aan andere dingen wordt besteed: aan het veiliger maken van het spoor en niet aan het 'rondje om de kerk'."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen