Nieuws1 okt '15 14:26

Vakken in elkaar geschoven met nieuwe onderwijshervorming

Auteur: Mark Hulstein

Geef kleuters al Engels en val leerlingen niet meer lastig met feitenkennis. Dat zijn een paar van de adviezen van het Platform Onderwijs 2032. Dat platform kreeg van de overheid de opdracht om te kijken hoe het onderwijs toekomstbestendig kan worden gemaakt.

Volgens Paul Schnabel, die het platform leidt, is een nieuwe onderwijshervorming echt nodig met de simpele reden dat de wereld zo snel verandert. De basis zoals taal en rekenen zal overeind blijven als het aan het platform ligt, maar verder moet er ook veel anders. En naast de Nederlandse taal, moet het Engels ook goed beheerst worden door de kinderen. "Als kinderen iets goed kunnen is het een taal leren. Dus wij zeggen: vanaf groep 1 moet Engels gewoon geleerd worden. En dat moet in het voortgezet onderwijs op een steeds hoger niveau worden voortgezet", zegt Paul Schnabel tegen BNR. Het doel is uiteindelijk dat leerlingen, eenmaal op de universiteit of hogeschool vloeiend Engels kunnen.

 

Maar Platform Onderwijs 2032 pleit ook voor andere hervormingen. Zo kan de focus op vakken wat minder. Schnabel noemt een concreet voorbeeld. "Je hoeft niet en geschiedenis en maatschappijleer en aardrijkskunde enzovoort allemaal naast elkaar te doen als aparte vakken. Breng dat meer bij elkaar. Breng dat ook dichterbij de leefwereld van de kinderen."

Donderdagmiddag is het rapport op een basisschool in Utrecht gepresenteerd. Het is online na te lezen (pdf).

Gerelateerde artikelen