Nieuws17 sep '14 11:57

De Grootste Liegebeest Prijs van dit jaar voor de Goudse Kaas van het Plus-huismerk

Auteur: BNR Webredactie

Het meest misleidende product in de supermarkt is de kaas van Plus, zegt Wakker Dier. De Goudse Kaas van het Plus-huismerk krijgt daarom de Grootste Liegebeest Prijs van dit jaar.

De afbeelding op de verpakking is misleidend, zegt Anne Hilhorst, woordvoerster voor Wakker Dier. "Op de verpakking hebben ze een groene weide, blauwe lucht en het silhouet van een koe met een kalfje ernaast, terwijl het product helemaal geen weidegang garandeert."

Plus was uiteindelijk nog als enige in de race voor de prijs. "We hadden ook nog vijf andere kandidaten, maar die hebben allemaal na onze nominatie stappen ondernomen. Ze hebben het dierenwelzijn verbeterd en als dat niet mogelijk was de verpakking aangepast waardoor ze minder misleidend zijn."

Volgens Hilhorst zien mensen graag de koeien in de wei. "Er is in Nederland een grote vraag naar melk van koeien in de wei. Wij vinden dat een belangrijke trend. Je ziet ook steeds vaker een weideganggarantie op de verpakking staan, ook bij kaas. Bij de Goudse Kaas van de Plus supermarkten zie je dit niet."

Niet de enige prijs
Wakker dier is niet de enige die met een prijs komt voor de meest misleidende verpakking. Ook de Consumentenbond met de Kletsmajoor award en voedselwaakhond Foodwatch met het Gouden Windei, vragen aandacht voor misleidende producten. De Kletsmajoor award ging naar de guacemoledip van de Albert Heijn en voor het Gouden Windei kan nog tot 30 september worden gestemd.

Uitgezocht
Wakker Dier claimt dat door hun campagne vijf van de zes genomineerden meteen iets aan de situatie hebben gedaan. In BNR Uitgezocht keek Laura Gremmee naar het effect van dit soort campagnes. Ze sprak met twee bedrijven die hun producten na de nominatie aangepast zouden hebben. Bijvoorbeeld de vispaté van John West. Daarin zit eipoeder en dat is van scharreleieren gemaakt in plaats van van vrije uitloopeieren. En nu gaat John West toch over op vrije uitloop, zegt Wakker Dier. Bart de Vuijst, country manager bij John West, zegt dat dat klopt, maar niet omdat Wakker Dier dat heeft aangekaart.


 

De pannenkoeken van Jan Pannenkoek waren genomineerd omdat ook zij scharreleieren gebruikten in plaats van vrije uitloopeieren. En de vrolijke plaatjes op de verpakking van koeien en varkens, doen vermoeden dat het spek op de pannenkoeken van dit soort vrolijke varkens komt. Maar in werkelijkheid konden ze niet aangeven waar het vlees vandaan kwam. Directeur Walter Kluit zegt dat ook zij de overgang op vrije uitloop allang in de planning hadden. Maar de kritiek op het vlees heeft wel effect gehad.


 

Deze prijzen hebben misschien niet altijd effect, maar je hoort ook succes verhalen. Volgens retaildeskundige Paul Moers van PM.SMS zijn deze campagnes zeker belangrijk.


 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen