BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Duitse tolplannen gaan door

  • Karlijn Meinders
vrijdag 8 mei 2015, 11:39 Update: vrijdag 8 mei 2015, 16:59
Correspondent Derk Marseille: "De buurlanden hebben gewacht tot ze wisten wat de Duitse politiek zou doen. Nu gaan ze ermee naar het Europees Hof, waar besloten zal worden of de plannen door mogen gaan."

Op wegen in Duitsland wordt in de toekomst tol geheven. De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, heeft vandaag ingestemd met de plannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft laten weten dat Nederland tegen het plan is.

Foto: ANP
Foto: ANP

Eerder had de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, haar goedkeuring aan de invoering van de tol gehecht. Volgens correspondent Derk Marseille was er eigenlijk nauwelijks verzet tegen de invoering. "En dat staat in schril contrast met anderhalf jaar geleden. Toen waren nog heel veel mensen tegen."

Jaarvignet
Hoeveel buitenlandse bezoekers moeten gaan betalen is afhankelijk van de duur van het verblijf en de staat van de auto. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto's moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen.

Discriminatie
Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. En dat is, volgens de omliggende landen, discriminatie. Marseille: "Buurlanden als Nederland en Oostenrijk wilden eerst afwachten wat de Duitse politiek zou doen, maar nu zullen ze ermee naar het Europese Hof gaan. Dan zou het dus nog kunnen dat de plannen worden tegengehouden."

Nederland tegen
Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft laten weten tegen het plan te zijn. "De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. We kijken uit naar de reactie van Europees commissaris Violeta Bulc (Verkeer) hierop. Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden", aldus Schultz.

Online inchecken
Dat staat de uitvoering overigens niet in de weg, vertelt Marseille. "Achter de schermen worden de 500 ambtenaren die nieuw worden aangesteld om het systeem uit te voeren al ingewerkt." Het betalen van de tol zal via een website gebeuren. "Daar vul je je kenteken in en de lengte van je verblijf en dan krijg je de rekening thuisgestuurd."

513,6 miljoen
De Beierse christendemocraten, waartoe Dobrindt behoort, waren de grote voorstander van invoering van tol voor buitenlandse automobilisten op Duitse wegen. Zij vinden dat die moeten meebetalen aan het onderhoud. De CSU wist haar christendemocratische zusterpartij CDU van bondskanselier Angela Merkel en de sociaaldemocraten van de SPD, die aanvankelijk veel gereserveerder waren, te overtuigen. Dobrindt denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn.

AutoDuitslandToltolweg
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

De nieuwe avonturen van Bram Schot

Rijtest | Porsche Taycan RWD

Auto-Update | Fastned haalt 150 miljoen euro op

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play