
Marcel Wintels is schoolbestuurder en heeft ervaring bij zowel hogescholen als het voortgezet onderwijs. Hij vindt het een mooie gedachte, maar ziet wel wat haken en ogen.
"De gedachte erachter is heel goed: leerlingen veel kans geven voor individuele ontplooiing en het maximale uit hun talenten halen. Het is goed om aandacht te hebben voor de verschillen tussen leerlingen, maar de uitvoering is in de praktijk lastig."
Erkenning
Want, zo zegt Wintels, zo'n diploma moet dan wel erkend worden. Daarnaast bestaat er het gevaar dat leerlingen gaan kiezen voor de weg van de minste weerstand. "Een leerling kan er dan voor kiezen vakken die lastig zijn te laten lopen. Dat stapje extra wordt dan niet meer gezet en dat willen we natuurlijk niet."
Mogelijkheden
Wintels vertelt dat er hier en daar ook al wel wordt gewerkt met andere systemen. "Op sommige scholen kunnen leerlingen vroegtijdig examen doen in bepaalde vakken. Of ze halen bijvoorbeeld hun diploma op havo-niveau, maar krijgen er door een paar extra vakken ernaast te doen een vwo-aantekening bij. Er zal gekeken moeten worden naar wat mogelijk is en er zijn zeker verbeterpunten, maar het onderwijs is ook niet voor niets al decennia lang hetzelfde in Nederland."