De paaltjes zijn een belangrijke oorzaak van ongevallen met fietsen. Jaarlijks vallen er 50 doden en 46.000 gewonden bij eenzijdige fietsongelukken. Bij één op de vier speelt het paaltje een rol, zo blijkt uit onderzoek van de groep verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.
Verkeerde plaats
Veel paaltjes staan op verkeerde, onoverzichtelijke plekken zoals na
een bocht of in het donker, of hebben een ongelukkige kleur. "We zijn
bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?", zegt
onderzoeker Dik de Waard van de verkeersgroep.
Overbodig
De paaltjes worden vaak uit gewoonte geplaatst. "Er
wordt een fietspad aangelegd, dus ho!, er moet een paaltje komen, zo
wordt doorgaans gedacht." Hoewel oorspronkelijk bedoeld om de fietser
te beschermen, heeft die er relatief weinig baat bij, volgens De
Waard. "Niet overal, maar op heel veel plaatsen kunnen ze wel weg."
Herfst
Zo is er in de herfst veel werk aan parken en plantsoenen, dan worden de paaltjes vaake en tijdje weggehaald. Volgens De Waard
zijn er dan niet of nauwelijks automobilisten
die toch het fietspad oprijden.
Ouderen
Met name voor ouderen zijn de paaltjes funest. Zij zien over het
algemeen slechter en een botsing met een paal is voor hen eerder fataal. Enkele gemeenten, waaronder Amersfoort en Goes, hebben
naar aanleiding van het onderzoek inmiddels kenbaar gemaakt dat ze
onnodige fietspalen zullen weghalen.