Nieuws22 apr '14 16:27

Johma, Subway en NH Hotels kiezen voor keurmerkvarkens

Auteur: Bram van Dijk

Wakker Dier richt haar pijlen op varkensvlees. Met succes: vijf bedrijven zweren nu keurmerkloze varkens af.

Salademaker Johma, broodjesbelegger Qizini en hotelketen NH gebruiken vanaf 1 januari 2015 alleen nog varkensvlees met één ster Beter Leven van de Dierenbescherming of vergelijkbaar. Bakker Bart en broodjesverkoper Subway volgen later volgend jaar. Eerder hadden na aanleiding van de varkenscampagne van Wakker Dier al onder andere Burger King en Stegeman toegezegd geen keurmerkloze varkens te gebruiken.

Prijsverschil niet doorgerekend
NH Hotels belooft het prijsverschil niet door te rekenen aan de klant. "Dat is dus een daling van de winstmarge op korte termijn gezien, maar het is ook een imagokwestie. Op de lange termijn denken we dat het weldegelijk rendabel is", zegt Maarten Markus, marketing director bij NH Hotels tegen BNR.

16 duizend kilo bacon
Hij zegt dat de campagne van Wakker Dier niet de voornaamste reden is geweest. "Zonder de campagnes waren we ook overgestapt. Maar Wakker Dier schudt je wel weer wakker en het maakt je alert. We hebben het eerder op de kalender gehad, maar 16 duizend kilo bacon bijvoorbeeld, dat is niet zomaar getenderd."

Het varkensvlees van NH wordt nu één ster diervriendelijk. Twee en drie sterren zullen 'stap voor stap' gaan komen, zegt Markus.

Gerelateerde artikelen