Hanneke van Ormondt van Wakker Dier vindt de advertentie 'heel erg'. "Deze nieuwe kip leeft met 19 kippen op een vierkante meter. De plofkip met 21 kippen. Hij leeft drie dagen langer dan een plofkip. En hij wordt geïntroduceerd als '100% verantwoord' en er staat op de website dat hij onder goede omstandigheden leeft. Dat kan je natuurlijk nooit zeggen over een kip die nooit buiten komt en in een stal wordt gepropt."
'Duurzaam komt niet in een keer'
Gerard Rutte, supermarktspecialist van
uwsupermarkt.nl, vindt dat 'we Albert Heijn een kans moeten geven'.
"Duurzaam kun je niet in een keer bereiken. Echt duurzaam is
iedereen zijn kip in de achtertuin, maar dat kan gewoon niet.
Albert Heijn wil kleine stapjes nemen. En dat ze dan een klein
beetje risico nemen door Wakker Dier in het harnas te jagen, zou ik
zeggen: het kan erger."
Albert Heijn zelf laat weten het jammer te vinden 'dat de aandacht nu naar deze klacht uitgaat, terwijl wij vandaag zo'n mooie stap maken'.
De video die Albert Heijn liet maken ter introducering van de nieuwe kip. Pluimveehouder Pé Roozendaal: "Deze kippen hebben echt een fantastisch leven."