'Pas op met emissietest op de weg'
Zonder verder uitstel moeten er strengere testen komen voor uitlaatgassen van dieselauto's. Dat staat in een resolutie waar het Europees Parlement vandaag over stemt. Maar wat wordt precies bedoeld met 'op de weg'?
Het Europees Parlement hoopt met de resolutie te voorkomen dat de strengere testen op de lange baan worden geschoven.
Op dit moment worden auto's "onder hele rare omstandigheden" in laboratoria getest, zegt D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy: "De nieuwe test is op straat, waarbij gekeken wordt wat een auto echt uitstoot."
Gerbrandy is ervan overtuigd dat de resolutie wordt aangenomen. "Het kan zijn dat er wat scherpe randen afgaan, maar de hoofdboodschap blijft staan. De nieuwe test moet er zonder vertraging komen, er moet Europees toezicht zijn en er moet een onderzoek komen naar hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren."
Transparantie
Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven, stelt dat we eerst transparantie moeten krijgen. Dit doe je door de laboratoriumtest te vergelijken met die van de weg. "Het belangrijkste is dat we op de weg gaan testen en weten waar we aan toe zijn."
Steinbuch: "We moeten daarnaast goed kijken naar wat er precies bedoeld wordt met 'op de weg meten'. We weten allemaal dat als je een plezierig rechtervoetje hebt, je veel meer brandstof verbruikt dan wanneer je heel rustig rijdt."
Uitstoot
Op democratische wijze is afgesproken hoeveel auto’s mogen uitstoten. Fabrikanten krijgen nog wel de tijd om ervoor te zorgen dat auto's werkelijk aan deze afspraken voldoen. Gerbrandy: "De Europese Commissie wil fabrikanten nog vier jaar de kans geven om 60 procent meer uit te stoten dan de afspraak." Vanaf september 2019 is alleen nog een technische overschrijding van 20 procent toegestaan.
Hoogleraar Steinbuch waarschuwt dat de autofabrikanten geen onmogelijke eisen moeten worden opgelegd. "Als je een eis stelt die nu nog niet gerealiseerd kan worden zet je autofabrikanten enorm onder druk. Zij moeten namelijk heel snel een heel stuk innoveren."
Volgens hem zijn ook nog andere maatregelen denkbaar.