
Chris Hoornaert is sinds een paar maanden de Belgische ambassadeur in Den Haag. Eerder was hij ambassadeur bij de haven van Antwerpen en daarom lang betrokken bij de spoorlijn de IJzeren Rijn, tussen Antwerpen en Mönchengladbach. Sinds 1991 rijdt er tussen Roermond en de Duitse grens geen trein meer en er is veel geld voor nodig om de spoorlijn weer geschikt te maken.
Heeft Antwerpen die spoorlijn nog steeds nodig? "Daar kan u van op aan", zegt Hoornaert bij BNR's Paul van Liempt.
Toch wordt er in het Belgische regeerakkoord met geen woord gerept over de IJzeren Rijn. "We zijn misschien wat dat betreft ietwat te traag. Het is een moeilijke sector, omdat je ook een meerjareninvestering nodig hebt. Je kan moeilijk zeggen: ik ga vandaag het probleem aanpakken, wanneer je toch een spoorweg moet aanleggen. Dat duurt een aantal jaar."
Een onderwerp waar slecht mee te scoren is, dus. Toch houdt Hoornaert hoop, al zal het niet snel gaan."Ik denk dat we binnen twee jaar een herevaluatie hebben van het investeringsplan van onze spoorwegen. Daar dient zich een moment aan om daar terug naar te kijken, denk ik. Dat is eind 2016, begin 2017."