Nieuws19 dec '14 13:53Aangepast op 19 dec '14 14:40

'KLM dreigt met ontslagen tijdens CAO-onderhandelingen'

Auteur: Bram van Dijk

Volgens vakbond De Unie moet er ingestemd worden met een aantal pijnlijke maatregelen, anders verdwijnen er de komende jaren nog meer banen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Air France-KLM kondigde voor de derde keer dit jaar een winstwaarschuwing af. Het bedrijf gaat al lange tijd gebukt onder een grote schuldenlast. Bijna tegelijkertijd begon de onderhandeling over een nieuwe CAO, waar het nieuws niet vrolijker werd.


Dat zegt Swen Laarveld, van De Unie. "In de media cirkelt een getal van 5000 banen, maar ik wil daar echt van wegblijven, dat hebben geen getallen gehoord."

Deze voorwaarden wil KLM al op korte termijn laten ingaan. "Dan hebben het over een nul-CAO, het inleveren van vrije dagen en het afschaffen van bijvoorbeeld ouderendagen. Maar ook op de langer termijn zijn er vergaande plannen. Strakkere roosters, andere roosterregelingen en toeslagensystematiek, maar ook het wegsnijden van een aantal lagen in de organisatie. Dat zal ook ten koste gaan van werkgelegenheid."

Analist: 'Vakbonden hebben absoluut geen punt'
Volgens Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen, hebben de vakbonden 'absoluut geen punt'. "Kijk eens naar wat KLM gedaan heeft de afgelopen jaren. Ze hebben fors bezuinigd. Oké, die pilotenstaking kwam er even tussendoor, maar ook als je die weghaalt dan zie je dat het resultaat dit jaar eigenlijk maar amper verbeterd is. Na al die reorganisaties die ze hebben gehad, zie je alleen maar dat het operationeel resultaat net iets hoger is."

Het verlies is wel flink teruggelopen.

 

 

Vakbond: 'Wij zijn realisten'
Laarveld van De Unie vindt niet dat de vakbond te standvastig vasthoudt aan oude tijden. "Bij De Unie zijn we realisten. Wij zitten constructief in de wedstrijd. Wij zien ook wel dat KLM een probleem heeft en wij vinden ook dat we mee moeten werken aan de oplossing van het probleem. Maar dat hebben we de afgelopen drie jaar ook al gedaan."

Hij verlangt naar 'een duidelijke visie' in plaats van nieuwe maatregelen. "Hoe staat deze onderneming er in 2020 voor, wat voor type luchtvaartmaatschappij zijn we dan? Ik wil voorkomen dat we in 2020 weer voor de deur staan bij KLM en dat KLM weer zijn hand moet ophouden omdat we met een kaasschaaf over de arbeidersvoorwaarden zijn gegaan en dat het toch weer niet genoeg is gebleken. Want als de concurrentie het ook doet, is het probleem niet kleiner in 2020."

Analist: 'Moet veel meer gebeuren'
Maar analist Versteeg denk dat KLM juist méér moet hervormen. "Ze moeten veel verder gaan, het is absurd wat het bedrijf voorstelt. Air France-KLM staat altijd voor geen gedwongen ontslagen. Dat is heel aardig en heel mooi van ze, maar in deze wereld kan het niet meer. In deze wereld waar concurrenten, Ryanair, Easyjet, stevig aan de poort kloppen en fors concurreren, en KLM steeds meer markt verliest."

Een verlaging van de lonen en een verdere uitkleding van de arbeidsvoorwaarden, acht Versteeg noodzakelijk. Hij verwacht dat KLM nog meer onder druk komt te staan, vooral bij de lange vluchten. "De eerste plaagstoten zijn daar al uitgedeeld."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen