Nieuws24 sep '13 14:35Aangepast op 26 sep '13 17:31

Eind aan wanbetalers? Geen facturen meer sturen!

Auteur: BNR Webredactie

Wel leveren, maar er niet, of in ieder geval veel te laat voor betaald krijgen. Het is een probleem waar veel ondernemers tegenaan lopen, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van BNR. In de lijst van 15 grootste knelpunten staat het te laat betalen van facturen op de vierde plek. 

Reclamebureau Buutvrij was daar in ieder geval tijdelijk van verlost, zegt creatief directeur Maarten Boer. Het bureau werkte veertig dagen lang gratis. "We hebben gezegd: we maken eerst iets moois voor je. En dan mag je daarna zelf bepalen wat je het waard vindt en dat geef je."

Buutvrij had een verlanglijst gemaakt met allerlei mogelijke beloningen, zoals appeltaarten, een massage voor het hele bedrijf, of een zelf te bepalen geldbedrag. Klanten konden er zelfs voor kiezen om niets te geven. Niemand koos daarvoor.

Bewustwording
Door critici werd de actie van het bureau weggezet als een stuntje. Maar daarmee deden zij het initiatief tekort, vindt Boer. "Die waren er aan het begin niet bij en hebben het risico niet gevoeld. Die zien alleen maar dat het nu in de krant staat en zeggen achteraf - wat erg makkelijk is - o, wat een slimme actie, zeg."

Inmiddels stuurt Buutvrij gewoon weer rekeningen. Boer denkt dat de creatieve industrie niet geschikt is voor waardebepaling achteraf. "Mensen vinden het ontzettend moeilijk om een geldbedrag aan een goed idee te hangen. Ik denk dat dat niet helemaal de toekomst heeft."

Je zou de actie beter kunnen zien als een manier om je als bedrijf bewust te worden van je omgang met de makers van creatieve diensten. "Als ik iets moois doe voor jou, doe je iets moois voor mij. Dat betekent in dit geval gewoon je rekening op tijd betalen", zegt Boer.

Gerelateerde artikelen