'Google en YouTube: ga je eigen regels naleven'
In de strijd om jihadisten thuis te houden moeten grote bedrijven als Google en YouTube beter hun eigen gebruikersvoorwaarden naleven, vindt Jelle van Buren van Centre for Terrorism & Counterterrorism.
In deze gebruikersvoorwaarden is namelijk al opgenomen dat het verboden is op geweldadigheden te verkondigen of te verheerlijken, zegt onderzoeker Van Buren. "Er wordt druk uitgeoefend op de grote bedrijven als YouTube en Google. De boodschap op dit moment voor die bedrijven is: ga je eigen regels naleven." Via internet worden veel strijders geronseld.
Vrijheid van meningsuiting
Wel snapt Van Buren dat het geen simpele opdracht is. "U weet hoe groot internet is, dus het is vrij ingewikkeld om elke filmpje en elke boodschap meteen te controleren." Hij denkt wel dat de bedrijven er voor open staan. "Maar je zit juridisch wel met de vrijheid van meningsuiting, wat absoluut een belangrijk goed is dus je moet er ook niet te licht over denken."
Maar ook de vrijheid van meningsuiting kent zijn wettelijke grenzen. "Dus de mogelijkheden zijn er, maar het moet een zorgvuldige procedure zijn. Ik denk dat het ook niet goed zou zijn als een overheid alleen maar roept 'dit staat ons niet aan, haal het weg' en dat het bedrijf het meteen doet. Er moet wel een goede toetsing zijn."