Nieuws3 okt '13 17:21

Brandende auto zorgt voor deuk in imago Tesla

Auteur: Harmen Simon Teunis

Het dure en duurzame automerk Tesla leek een onkreukbare imago te hebben. Totdat er donderdag op social media een filmpje opdook met een Tesla die na een aanrijding in lichterlaaie stond.

Merkendeskundige Paul Moers noemt het "helemaal waardeloos" voor het imago van het merk. "Dit is iets wat je niet wilt. De ellende met social media is dat iedereen meekijkt."

Het merk kan nu het beste totaal transparant zijn over wat de oorzaak van de brand met de auto is, zegt Moers. "Het enige wat Tesla kan doen is onmiddellijk laten weten wat er is gebeurd, hoe het is gebeurd, hoe het wordt opgelost en wanneer het wordt opgelost. In die zin hebben ze het slechter dan andere merken."

Moers haalt een voorbeeld uit het verleden aan. "Een heel beroemd voorval in 1997 is het beruchte test van een stel Zweedse journalisten van een nieuwe Mercedes. Daar deden ze een elandtest mee. Dan moet je om paaltjes heen laveren. En de auto sloeg om. Vervolgens lieten ze een Trabantje rijden en die kon het wel aan. Dat heeft ook Mercedes een enorme imagoschade opgeleverd. Toen waren er nog niet dit soort filmpjes, dus Tesla zal extra alert moeten zijn."

Duidelijk communiceren
De brand ontstond na een 'aanrijding met een metalen voorwerp', wat er dus op zou duiden dat een productiefout is uitgesloten als oorzaak. En dat is volgens de merkendeskundige ook precies wat Tesla duidelijk moet communiceren. "Want de vraag is - die Tesla’s rijden nog niet zoveel rond - is dit iets wat gebeurt bij iedere aanrijding? Dat willen potentiële kopers onmiddellijk weten. De helderheid en duidelijkheid moet je onmiddellijk geven. Je moet nergens omheen draaien.  Je moet met open vizier de klant tegemoet treden."

Het aandeel zakte op de beurs met 6 procent. En hoewel het later iets herstelde, zal het incident het merk nog wel een tijdje achtervolgen. "Dit is typisch een voorbeeld van hoge bomen vangen veel wind. Het merk staat volop in de belangstelling. Je kunt je werkelijk niets permitteren. Ik denk dat ze er daar in de boardroom dood en doodziek van zijn geworden. Want hier hebben ze de komende maanden last van. Ze kunnen hier alleen een return aan geven, als ze heel helder en heel transparant zijn. Dat is de oplossing voor het probleem."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen