BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Geen nieuwe CAO-afspraken voor KLM

  • Karlijn Meinders
vrijdag 13 maart 2015, 6:47 Update: vrijdag 13 maart 2015, 10:27
"Ik krijg het idee dat Frankrijk er heel anders in staat."

Tot diep in de nacht is er vergaderd, maar helemaal rond zijn de afspraken nog niet. De bonden zijn het ook onderling nog niets eens. Terwijl de Unie voorzichtig positief is, gaat FNV nog lang niet akkoord.

Foto: ANP - CEO Air France-KLM Alexandre de Juniac en staatssecretaris Mansveld
Foto: ANP - CEO Air France-KLM Alexandre de Juniac en staatssecretaris Mansveld

In Parijs kregen KLM-topman Pieter Elbers en staatssecretaris Wilma Mansveld gister nog de toezegging dat er geen functies van het KLM-kantoor in Amstelveen naar de Franse hoofdstad worden overgeheveld. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert, woordvoerder Infrastructuur, vindt dat de gemaakte afspraken nog te onduidelijk zijn.

"Die toezeggingen klinken goed. Het geeft aan dat de politieke druk vanuit de Kamer heeft geholpen, maar we hadden het ook graag zwart op wit gezien. Er worden garanties gegeven voor onbepaalde tijd, maar wat houdt dat in? Dat ze over twee maanden kunnen zeggen we doen het nu weer anders? We willen niet we volgende maand weer een motie aan moeten nemen in de Kamer."

Volgens Van Helvert staat Frankrijk er niet hetzelfde in. "Het is veelzeggend dat de collega staatssecretaris voor de tweede keer heeft afgezegd. Die had ineens wat anders te doen. Dat is natuurlijk niet zo'n mooi gebaar. KLM is belangrijk voor Schiphol, Schiphol is belangrijk voor Nederland. Dus dit bezoek aan Parijs was nodig, maar we hadden liever duidelijke afspraken op papier gehad."

Grootste lijnen akkoord
Swen Laarveld, coördinator arbeidsvoorwaarden bij vakbond de Unie, was ondertussen in Nederland bij de onderhandelingen tussen de vakbonden en KLM aanwezig. Hij is voorzichtig positief. "We hebben in ieder geval voor de grondorganisaties een voorstel gedaan aan KLM waarvoor we terug hebben gekregen: een goede vrijwillige vertrekregeling en commitment van KLM op visie, strategie en missie, waarbij het houden van werkzekerheid belangrijk blijft."

De grootste lijnen zijn akkoord, vertelt Laarveld. "Op één punt na, we moeten nog handen en voeten gaan geven aan de invulling van de loonparagraaf, maar daar nemen we nog de tijd voor. Wat gaan we extra investeren om structureel loon te krijgen? Daar gaan we de komende dagen over nadenken."


 
 

 

FNV ziet geen compromis
Jan van den Brink is onderhandelaar namens vakbond FNV, de grootste vakbond van het grondpersoneel. Hij is het niet helemaal eens met de uitleg van Laarveld.


 
 
 

"Twee jaar geleden zijn we akkoord gegaan met twee jaar geen loonsverhoging, zodat ze orde op zaken konden stellen, maar dan moeten ze nu niet komen met nog eens anderhalf jaar. Tot gisteravond gaf KLM geen enkele ruimte voor overleg hierover."

Als er actie gevoerd moet worden tegen een ophanden zijnde akkoord, dan kan dat, zegt Van den Brink. "Al zit niemand daar op te wachten. We kunnen natuurlijk ook de variant die bij V&D toegepast is proberen, waarbij leden de ADV-dagen opnemen. Maar daarmee zal de situatie over anderhalf jaar weer hetzelfde zijn. Een compromis zie ik niet zo snel. KLM zal een andere strategie moeten bedenken om de concurrentie aan te kunnen, anders kan dit niet structureel veranderen."

CAOKLMluchtvaartmaatschappijVakbonden
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Wees eerlijk over economische onzekerheid'

ACM onderzoekt of supermarkten kartelafspraken maakten

Supers mogelijk in overtreding met loonsverhoging

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Waarom Volvo voor een nieuwe strategie kiest

Rijtest | Audi RS e-tron GT

Het Koninkrijk van de Zaag

Beleggen in Hollands glorie passé?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play