Nieuws14 mrt '13 11:12

Kind zoek? Meteen 112 bellen

Auteur: Marjan van den Berg

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer merkt dat ouders met een vermist kind vaak twijfelen of zij 112 moeten bellen. Gewoon doen, zegt hij.

De twijfel van veel ouders over het bellen van 112 is onterecht, zegt de ombudsman, "omdat de alarmcentrale achter 112 grote deskundigheid heeft en ook heel snel kan handelen. Dus het beste is, dat als er iets alarmerends is met kinderen, zo snel mogelijk 112 wordt gebeld."

Jennefer
Brenninkmeijer voerde gesprekken met ouders van wie de kinderen vermist raakten, en met de politie. Hij deed dit onderzoek op verzoek van de moeder van het 10-jarige meisje Jennefer uit Rotterdam in 2011. Zij was vermist en werd later dood gevonden in de woning van verdachte Anthony K.

Deze moeder was naar het politiebureau gegaan om de vermissing te melden, waar zij, zo zegt de ombudsman, met een invulformulier werd weggestuurd. "Dat was een heel ongelukkige aanpak in die kwestie. Die baliemedewerker had op dat moment moeten zeggen: we gaan nu direct contact leggen met 112."

Middelen en deskundigheid
De alarmcentrale heeft namelijk veel meer middelen tot zijn beschikking om meteen een grote opsporingsactie op touw te zetten met politiewagens, helikopters en het uitpeilen van telefoons. Ook is de kans kleiner dat de situatie wordt onderschat, zoals in het geval van Jennefer. "Zij kunnen de situatie goed inschatten, want het kan best zijn dat ze aan de hand van goede vragen aan de ouder tot de ontdekking komen dat het eigenlijk nog wel meevalt, of dat er juist reden is om heel snel te handelen."

Brenninkmeijer vindt dat de politie een campagne moet beginnen om ouders en agenten daarop te wijzen.

Gerelateerde artikelen