Nieuws3 aug '15 15:54Aangepast op 3 aug '15 16:48

'Verbreding van A9 is achterhaald'

Auteur: Mark Hulstein

De verbreding van de A9 is nog niet gereed, maar nu al achterhaald. Dat meent Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft.

ANP/EPA
ANP/EPA

De verbreding zou rendabel zijn bij 168.000 voertuigen per dag. Maar al jaren rijden er niet meer dan 60.000 voertuigen per dag over de A9. Dit blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat, opgevraagd door Trouw.

Dat heeft volgens Van Wee twee oorzaken. Natuurlijk is de crisis een van de redenen, want er zijn veel minder auto's gekocht en er wordt minder gereden dan werd verwacht. "En de tweede, daarmee samenhangende reden, is dat de groei van Almere fors achterblijft bij wat indertijd de bedoeling was. Net zoals in heel Nederland de woningbouwplannen achterblijven bij de bedoelingen van midden vorig decennium", zegt de hoogleraar aan de TU Delft.

Deelbesluiten
Maar de werkzaamheden van het 700 miljoen euro kostende project dan maar stopzetten en de verbreding staken is ook niet direct mogelijk. Dit kost veel geld en betekent politiek gezichtsverlies.

Volgens Van Wee is een politiek besluit met een aanbesteding bovendien niet meer terug te draaien. "Ik vrees dat we nu geen andere keus hebben dan afbouwen en accepteren dat de kosten misschien veel hoger worden dan wat ooit de baten zullen worden. Wat we vooral moeten doen is hiervan leren dat je dit soort besluiten ook kunt opknippen in deelbesluiten."

Wat dan bijvoorbeeld had gekund is, volgens Van Wee, eerst het deel tussen Almere en de A1 verbreden. Dan zou de rest later nog kunnen worden verbreed als blijkt dat het nodig is.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen