De tocht kent weinig historie en is daardoor lastig te voorspellen. Volgens Hans Bouscholte, schipper van de Brunel Sunergy in 1997/1998 wordt dit een lastige etappe - maar niet de lastigste uit de geschiedenis van de loodzware race over de wereldzeeën.
"De zwaarste tocht is nog steeds van Auckland in Nieuw-Zeeland, door de Zuidelijke Oceaan langs Kaaphoorn naar Brazilië", vertelt Bouscholte. "Deze derde etappe is eerder lastig, dan zwaar. Hij is heel gevarieerd. Eerst gaat hij door de Straat van Hormuz en dan door de Golf van Oman, waar weinig wind is."
Dicht bij elkaar blijven
Daarna volgt een lange koers Zuid-Oost onder India door naar Sri Lanka. Dan de Straat van Malakka, naar Maleisië en Sumatra. "Dat stuk is de drukst bevaarde route van de wereld. Het kan wel eens spannend worden door het verschil tussen dag- en nachtinvloeden aan de kust. Je kan dan stil komen te liggen, terwijl de concurrent de wind houdt. Daar zal het zeker een mooi tactisch spel zijn waarbij de boten dicht bij elkaar blijven om zo niets te verliezen."
Tropische storm
Daarna zal de route door naar Singapore gaan. "Door een nauwe straat. Dan koers Noord-Oost, waar het moesson seizoen is. Daar kan nog wel eens een tropische storm of cycloon op de koers liggen. Dat stuk is ook tegen de wind in, dus dat kan zwaar worden. Vervolgens langs Vietnam en dan eindigen in Sanya. Ik tip voor deze etappe zelf de Spanjaarden, die hebben tot nu toe nog niet goed gepresteerd, maar daar verwacht ik wel iets van."