Nieuws22 jun '15 11:22

Te veel onduidelijkheid vervoer gevaarlijke stoffen over spoor

Auteur: Karlijn Meinders

Vervoerders van gevaarlijke stoffen over het spoor, zijn regelmatig laks met hun vrachtbrieven. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport waar het AD vanmorgen over schrijft.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens de inspectie staan er regelmatig treinen op rangeerterreinen waarvan niet bekend is wat de inhoud is of wie de vervoerder is. In Zwijndrecht ligt rangeerterrein Kijfhoek, het grootste van Nederland. Burgemeester Dominic Schrijer zegt onaangenaam verrast te zijn door het rapport.

Steekproeven
"Er zijn, mogelijk ook bij ons in Zwijndrecht, steekproeven geweest. In totaal ruim 400, waaruit bleek dat in 3 procent van de gevallen de zaken niet op orde waren en er boetes zijn uitgedeeld voor overtredingen. Dat rapport hadden wij ook moeten ontvangen."

Gevaarlijke situatie
Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van een hele gevaarlijke situatie op Kijfhoek vier jaar geleden, vertelt Schrijer. "Toen bleek dat de informatie op de emplacementen over wat er op het spoor stond onvoldoende was. Er is toen een informatiesysteem opgezet, dat een jaar geleden van start is gegaan, maar nu blijken er nog steeds dingen fout te gaan."

Positieve kant
Jelle Rebbers, woordvoerder van DB Schenker Rail, de grootste vervoerder in Nederland, ook van gevaarlijke stoffen, legt de nadruk heel ergens anders. "Als ik lees wat de Inspectie heeft vastgesteld dan kom ik tot de conclusie dat 97 procent gewoon op orde is."


 
 

"Het systeem was erg verouderd, er werd bijvoorbeeld nog gewerkt met faxen. Heel veel mensenwerk. Nu is informatie binnen vijf minuten beschikbaar."

GPS-chip
Schrijer is van plan zijn zorgen kenbaar te maken aan het ministerie en de staatssecretaris. "En we gaan kijken of er bij ons ook fouten zijn gemaakt en hoe die voorkomen kunnen worden", vertelt hij. "Daarnaast vinden we dat er een nieuw systeem moet komen. Nu hebben we er één die speciaal ontwikkeld is voor Nederland: het IGS-systeem. Maar bij het wegtransport en de binnenvaart worden containers gevolgd met een GPS-chip. Iets wat op het goederenvervoer nog niet wordt gedaan. Dat zal nu heel snel in Europa geregeld moeten worden."

Verplichten
Ook Rebbers is van mening dat het nog beter kan, maar volgens hem ligt het niet aan het systeem. "Er is een fantastisch systeem, waar goed mee gewerkt wordt. Wat ik nog mis in het rapport is een aanbeveling om het gebruik verplicht te maken. Zet die laatste stap."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen