BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Te veel onduidelijkheid vervoer gevaarlijke stoffen over spoor

  • Karlijn Meinders
maandag 22 juni 2015, 11:22
"Bij het wegtransport en de binnenvaart worden de containers gevolgd met een GPS-chip. Dat systeem moet er in Nederland ook komen voor het goederentransport."

Vervoerders van gevaarlijke stoffen over het spoor, zijn regelmatig laks met hun vrachtbrieven. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport waar het AD vanmorgen over schrijft.

Foto: ANP
Foto: ANP

Volgens de inspectie staan er regelmatig treinen op rangeerterreinen waarvan niet bekend is wat de inhoud is of wie de vervoerder is. In Zwijndrecht ligt rangeerterrein Kijfhoek, het grootste van Nederland. Burgemeester Dominic Schrijer zegt onaangenaam verrast te zijn door het rapport.

Steekproeven
"Er zijn, mogelijk ook bij ons in Zwijndrecht, steekproeven geweest. In totaal ruim 400, waaruit bleek dat in 3 procent van de gevallen de zaken niet op orde waren en er boetes zijn uitgedeeld voor overtredingen. Dat rapport hadden wij ook moeten ontvangen."

Gevaarlijke situatie
Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van een hele gevaarlijke situatie op Kijfhoek vier jaar geleden, vertelt Schrijer. "Toen bleek dat de informatie op de emplacementen over wat er op het spoor stond onvoldoende was. Er is toen een informatiesysteem opgezet, dat een jaar geleden van start is gegaan, maar nu blijken er nog steeds dingen fout te gaan."

Positieve kant
Jelle Rebbers, woordvoerder van DB Schenker Rail, de grootste vervoerder in Nederland, ook van gevaarlijke stoffen, legt de nadruk heel ergens anders. "Als ik lees wat de Inspectie heeft vastgesteld dan kom ik tot de conclusie dat 97 procent gewoon op orde is."


 
 

"Het systeem was erg verouderd, er werd bijvoorbeeld nog gewerkt met faxen. Heel veel mensenwerk. Nu is informatie binnen vijf minuten beschikbaar."

GPS-chip
Schrijer is van plan zijn zorgen kenbaar te maken aan het ministerie en de staatssecretaris. "En we gaan kijken of er bij ons ook fouten zijn gemaakt en hoe die voorkomen kunnen worden", vertelt hij. "Daarnaast vinden we dat er een nieuw systeem moet komen. Nu hebben we er één die speciaal ontwikkeld is voor Nederland: het IGS-systeem. Maar bij het wegtransport en de binnenvaart worden containers gevolgd met een GPS-chip. Iets wat op het goederenvervoer nog niet wordt gedaan. Dat zal nu heel snel in Europa geregeld moeten worden."

Verplichten
Ook Rebbers is van mening dat het nog beter kan, maar volgens hem ligt het niet aan het systeem. "Er is een fantastisch systeem, waar goed mee gewerkt wordt. Wat ik nog mis in het rapport is een aanbeveling om het gebruik verplicht te maken. Zet die laatste stap."

gevaarlijke stoffengoederentreinInfrastructuurspoorVeiligheidVervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Topgast | Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

Update | Mobiliteitssector blij met versoepeling coronaregels

'Nationaal Groeifonds is te mager'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play