
Arjen Vrolijk, directeur verzekeringen van ZZP Nederland, zegt dat het vooral belangrijk is dat er ervaringen worden uitgewisseld. "We zien dat het krijgen van een hypotheek door zpp'ers nog steeds als zeer moeilijk wordt beschouwd, terwijl dit in de praktijk helemaal niet zo hoeft te zijn."
Gebrek aan kennis
Zzp'ers moeten zich dus bewuster worden van de mogelijkheden, maar het probleem ligt niet alleen bij een gebrek aan kennis onder zelfstandigen. "We zien ook dat bankmedewerkers de situaties van zzp'ers niet altijd goed kunnen beoordelen en dat hypotheekadviseurs niet altijd de juiste kennis hebben om een jaarrekening op de juiste manier te lezen en zo de cijfers goed te interpreteren om een aanvraag goed te kunnen voorbereiden."
Ruimte voor maatwerk
Het informatiepunt moet voor de hele branche uitkomst bieden. "Het geeft zzp'ers meer inzicht in de wijze waarop een hypotheek wordt beoordeeld. Vaak vragen banken meteen om drie volledige jaarcijfers. Als iemand die niet kan leveren, dan houdt het gesprek op, terwijl er vanuit de overheid voldoende ruimte geboden wordt om maatwerk te leveren. Daarnaast moet het informatiepunt banken en hypotheekadviseurs meer inzicht geven in de situaties van zzp'ers."
Feedback geven
Chris Bruijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, hoopt dat zzp'ers hun ervaringen gaan delen met het informatiepunt en vertelt wat er straks op de site te vinden zal zijn. "We hopen natuurlijk dat we feedback krijgen vanuit de branche, zodat we een steeds beter inzicht krijgen in de huidige situatie. Op het platform kunnen zzp'ers onder andere terecht voor een checklist, zodat ze beslagen het ijs op gaan. De bank vraagt inderdaad altijd naar drie jaar een constant inkomen, maar wat veel mensen niet weten is dat daarvan afgeweken mag worden."
Volgens Vrolijk gaat het langzaam beter met de hypotheekverstrekking aan zzp'ers. "Maar er is nog veel voor verbetering vatbaar. We hopen dat dit een eerste aanzet is."