Elsevier-redacteuren protesteren tegen 'titelroof'
Kan weekblad Elsevier blijven bestaan zonder Elsevier op de cover? De redactie denkt van niet, het Engelse Moederbedrijf denkt van wel.

Er komt een overgangsperiode van acht jaar, maar daarna zal Elsevier toch echt onder een andere naam verder moeten. Dat heeft het nieuwe Britse moederbedrijf Relx Group bepaald. De redactie mag de titel wel blijven gebruiken gedurende die periode, maar daar zit een prijskaartje van 1 miljoen euro per jaar aan, melden bronnen rond de onderhandelingen. En dat maakt het praktisch onmogelijk.
De redactie is fel tegen een dergelijke 'titelroof'. Vandaag kwamen ze in actie tijdens een aandeelhoudersvergadering in Amsterdam:
Op de aandeelhoudersvergadering wordt niet over de zogenaamde titelroof gestemd.
Afgelopen december maakte RELX, voorheen Reed Elsevier, bekend dat het de naam Elsevier exclusief wil reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. De naamsverandering treft ook de website van het weekblad, de specials, maandblad Elsevier Juist en de evenementen.