Nieuws23 mrt '15 06:41Aangepast op 23 mrt '15 15:23

Geen controle regels groene scheepsbrandstof

Auteur: Bram van Dijk

Nieuwe Europese regels die de zwaveluitstoot van schepen moeten beperken, worden niet gecontroleerd. Dat zeggen meerdere rederijen tegen BNR.

Bart Otto van rederij Flinter
Bart Otto van rederij Flinter

Sinds 1 januari moeten zij groenere brandstof tanken die bijna twee keer zo veel kost als diesel. Maar er wordt niet gehandhaafd, zegt Bart Otto van rederij Flinter.

"Het lijkt er een beetje op dat de wetgever die nu de regels heeft bedacht, waar we absoluut achter staan, niet goed heeft nagedacht over hoe de nieuwe regels gehandhaafd zullen worden. Alsof de nationale snelheid is ingevoerd in Nederland, maar er zijn nog geen politieagenten en of camera's om de snelheid te controleren."

Controle op zee
Zijn schepen zijn bijvoorbeeld nog helemaal niet gecontroleerd. Het probleem is nog groter bij schepen die de Noordzee passeren maar niet in een Europese haven aanmeren. "Op zee wordt nog helemaal niet gecontroleerd. Daar is geen wetgeving voor, de lokale wetten gelden maar zoveel mijl uit de kust. En heb je op zee wel eens een politieboot gezien die een schip aanhoudt? Dat kan dus eigenlijk helemaal niet."

Omdat er niet wordt gecontroleerd, blijft het voor rederijen aantrekkelijk om goedkopere, vervuilende brandstof te gebruiken. Bedrijven die de nieuwe regels wel naleven, voelen zich benadeeld. Ze hebben zich inmiddels aangesloten bij een internationale coalitie van rederijen die pleit voor strengere handhaving in de EU.

Sancties onbekend
Wat de sancties zijn voor een overtreder van de wet zijn, is Otto ook niet helemaal helder. "Hij zal dan een boete krijgen, maar het is allemaal zo pril - de wet is pas op 1 januari ingevoerd - en ik heb geen goed beeld wat die sancties dan zouden zijn. Ik denk dat die sanctie nooit zwaarder is dan het voordeel dat hij zou hebben als hij gewoon lekker op die goedkopere vuile brandstof hier naar toe gevaren is."

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen