Nieuws16 mrt '15 09:39Aangepast op 16 mrt '15 10:25

Vakbonden Rotterdamse haven woedend om automatiseringsplannen

Auteur: Karlijn Meinders

De vakbonden in de Rotterdamse haven zijn woest over een deal tussen het havenbedrijf en grote overslagbedrijven. Het containertransport tussen terminals zal over enkele jaren uitgevoerd worden door onbemande voertuigen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Niek Stam van FNV Havens vertelt waarom er zoveel verontwaardiging is onder de havenwerkers. "Het probleem is dat wij een dialoog zijn aangegaan met de vier grotere stuwadoors en het havenbedrijf over de problemen met betrekking tot de werkgelegenheid vanwege de Maasvlakte 2. Wij hebben eerder al aangegeven dat het intern transport gewoon onder havenwerk gebracht moet worden, zodat een deel van de 500 tot 800 banen die we gaan verliezen door Maasvlakte 2 opgevangen kunnen worden."

Stiekeme deal
De afspraken die toen zijn gemaakt, zijn volgens Stam inmiddels volledig genegeerd door het havenbedrijf. "Zij hebben in februari gezegd: we gaan eerst goed in kaart brengen hoeveel banen er nou op het spel staan en daarna gaan we pas praten over een oplossing. Vandaag zitten we voor de tweede keer aan tafel, maar hebben de werknemers ondertussen snel even een deal gemaakt over de interne banen. De komende jaren mogen de havenwerkers het doen, maar daarna wordt er geautomatiseerd."

Automatische bootjes
En dat was niet de afspraak, vertelt Stam. "Als je samen een afspraak maakt, dan moet je die samen nakomen. En als je dat niet doet, dan ben je de boel aan het bedriegen. Het moet ook een keer stoppen met die automatisering. Het havenbedrijf maakt elk jaar ruim 200 miljoen netto winst en dat willen ze nu automatisch gaan doen en daar doet iedereen in de haven dan maar voor wijken. We raken al 500 tot 800 banen kwijt aan automatisering, dan is het toch onvoorstelbaar dat je dan na wil gaan denken over nog verder gaande automatisering? Er wordt nu al gesproken over geautomatiseerde bootjes!"

Discussie aangaan
Stam verwacht niet dat ze er vandaag uit zullen komen. "Vandaag wordt er waarschijnlijk nog weinig opgelost, maar we gaan zeker laten weten van welke school wij zijn. Wij zijn van een school waarin we afspraken nakomen. Het kan niet zo zijn dat je een afspraak maakt en de zaal uitloopt en vervolgens je schouders ophaalt en een lange neus trekt. Ja, dan krijg je daar een keer een tik bovenop."

Havenbedrijf is verbaasd
Sjaak Poppe van het havenbedrijf verwacht juist wel wat van vandaag. "We hebben er allemaal belang bij dat er stappen worden gezet. Ik ben behoorlijk verbaasd over de reactie van Stam. Het is juist onze intentie om banen te creëren, hoe kan een vakbond daar nou tegen zijn?"

Juist extra banen
Volgens Poppe loopt er nu van alles door elkaar en zorgt dat voor verwarring. "We hebben inderdaad gezegd dat we met de werkgevers en de bonden en het havenbedrijf gezamenlijk gaan analyseren of en hoeveel banen er op de tocht komen te staan met ingebruikname van nieuwe terminals. Dat loopt nog steeds. Tegelijkertijd zijn we als havenbedrijf bezig om transport te gaan organiseren tussen de nieuwe terminals en de bestaande. Dat is een activiteit die nu nog niet bestaat. Dat kan door mensen gedaan worden, of door onbemande voertuigen. Het duurt even om daar afspraken over te maken, maar het uitgangspunt is wel om dit de eerste jaren in ieder geval door mensen te laten doen. Er komt dus juist werk bij op deze manier."

Automatisering nodig
Stam vindt dat het eens opgehouden moet zijn met automatiseren, maar dat is volgens Poppe onzin. "Zo kunnen we ook gaan afspreken dat we het internet weer afschaffen, dat is misschien een beetje flauw om te zeggen, maar modernisering is van alle tijden. Wil je concurrerend blijven dan moet je daarin meegaan. Sterker nog, dan moet je daarin voorop lopen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen