
"Het gaat om het bedrijfsschandaal waarbij de NS bij een aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg eind vorig jaar heeft gebruikgemaakt van een medewerker van concurrent Veolia, die toen nog concessiehouder was", zegt FD-journalist Alexander Weissink, die het artikel samen met Jeroen Piersma schreef.
Qbuzz
NS-dochter Qbuzz won de aanbesteding, maar eind april kwam aan het licht dat de Nederlandse Spoorwegen een bedrijfsspion had ingehuurd. Het provinciebestuur van Limburg besloot de concessie in te trekken en het te geven aan de nummer twee: Arriva. "De NS heeft toen beterschap moeten beloven en de mensen die erbij betrokken waren, zijn allemaal ontslagen. Het OM overweegt een strafzaak te starten", zegt Weissink.
Rapport
Nu blijkt uit een rapport van advocatenbureau De Brauw, de huisadvocaat van NS, dat KDVL de NS hierbij heeft geadviseerd. "Op de vraag: wij zijn van plan een werknemer van Veolia in te huren, hij heeft een non-concurrentiebeding, is dat beding geldig en hoe moeten we hiermee omgaan? Heeft KDVL geadviseerd: het non-concurrentiebeding is hoogstwaarschijnlijk nog geldig. In plaats van vervolgens te zeggen: je moet de man daarom niet inhuren, hebben ze advies gegeven hoe de NS ermee wegkomt door het toch te doen."
Schijnconstructie
KDVL zegt nu dat ze niet wisten dat de man werd ingehuurd om vertrouwelijke informatie in te winnen, maar dat argument lijkt niet erg plausibel. "Het punt is: waar gaat een non-concurrentiebeding om? Het gaat erom dat je niet over vertrouwelijke informatie kunt beschikken", zegt Weissink. In de brief waarin het kantoor de NS adviseert, staat hoe ze de man ondanks het beding toch aan het werk kunnen zetten. Namelijk: door hem achter de schermen, zo onopvallend mogelijk, te laten opereren. "Ze wisten ook dat de NS van plan is een schijnconstructie in te zetten, namelijk door hem niet direct in te huren, maar via een soort adviesbureau dat is opgetuigd."