“Er is hier sinds vanmorgen vroeg veel activiteit rondom een van de twee omgevallen kranen”, zegt Reitsma. “Ik zie een hoop mensen op het ponton staan en ik zie kranen die zijn vastgemaakt aan een van die omgevallen kranen.”
Loskoppelen
“Op dit moment houden we de kraan die
het het meest zuidelijk ligt van het ongeval, vast met drie kranen”, zegt Wiebbe
Bonsink van bergingsbedrijf HEBO. “We gaan de pen, waarmee de mast van de
omgevallen kraan vastzit aan de onderwagen van de kraan, er uithalen en dan is
het de bedoeling dat we de mast en de kraan op het ponton leggen.”
Spannend
De mast ligt nu over de huizen heen.
De kraan ligt voor een deel naast het ponton. Met een kraan die in het water
drijft, wordt de omgevallen kraan vastgehouden, twee mobiele kranen in de
Hoofdstraat houden de mast vast. “Straks wordt het geheel losgekoppeld”, zegt
Bonsink. “Dat is het spannendste gedeelte van de operatie. Normaalgesproken kun
je de giek vrij eenvoudig van de kraan afhalen, maar omdat-ie is omgev
Passen en meten
Bonsink noemt het een ongemakkelijke
positie waaruit wordt gewerkt. “Het is echt passen en meten. In een kleine
straat moet je twee enorme kranen kwijt en in een klein riviertje ligt nu een
enorme kraan.”
Dat pas na twee maanden de omgevallen hijskranen verwijderd kunnen worden, heeft er alles mee te maken dat er eerst gedurende lange tijd onderzoek werd verricht naar het ongeval. Vervolgens is er een aanbesteding gedaan en moest er een partij voor de bergingswerkzaamheden worden gekozen. Bonsink verwacht dat het nog anderhalve week zal duren voordat er weer schepen door de Oude Rijn kunnen varen.