Nieuws17 mei '13 06:19Aangepast op 17 mei '13 10:22

Consumentenbond luidt noodklok over zorgdeclaraties

Auteur: Thijs Baas

Ziekenhuizen plegen voor honderden miljoenen euro's aan fraude met declaraties. De ernst van de zaak kwam aan het licht toen de Nederlandse Zorgautoriteit in korte tijd honderden meldingen kreeg.

En toch ondernemen zorgverzekeraars nauwelijks actie, schrijft de Consumentenbond vandaag in een brief in het Financieele Dagblad. Hoe de fraude werkt? Ziekenhuizen en medisch specialisten declareren veel te veel of ze declareren behandelingen die helemaal niet declarabel zijn. De zorgkosten lopen daardoor nog verder op en daar draaien verzekerden en belastingbetalers uiteindelijk voor op.

Hogere premies
"De zorgkosten vliegen de pan uit. Aangekondigde maatregelen belasten de burger met hogere premies en meer eigen betalingen in de vorm van hoger eigen risico, hogere premies en schrappen van verstrekkingen uit het verzekerde pakket", schetst directeur Bart Combée van de Consumentenbond de kern van het probleem in de brief aan het FD. "Ondertussen staat het nieuws bol van de verhalen over fraude in de zorg."

"Frauduleus declaratiegedrag van ziekenhuizen en specialisten zorgt voor honderden miljoenen euro’s aan onnodige uitgaven in de zorg. Genoeg om draconische maatregelen ten aanzien van het verstrekkingen pakket te compenseren. De NZa kreeg in korte tijd honderden meldingen van verkeerde declaraties. En dat wijst op een structureel probleem. Er is meer aan de hand dan een incidentele verschrijving bij de declaraties."

Meldijn
De meldingen van consumenten over verkeerde declaraties zijn niet nieuw, erkent Combée. "Al jaren krijgt ook de Consumentenbond meldingen van verkeerde declaraties. En vooral ook meldingen van consumenten die hun zorgverzekeraar daarover informeerden, maar nul op het rekest kregen. De zorgverzekeraar kwam niet in actie. 'Uitzoeken kost meer dan het oplevert' was de boodschap. Mede naar aanleiding van dit soort voorbeelden is de NZa de meldlijn gestart, waar nu dus blijkt hoe structureel het probleem is."

Consumenten zelf komen met vele voorbeelden van onnodige zorg of verspilling, die doorgevoerd kunnen worden zonder de kwaliteit van de zorg aan te tasten, zoals te grote hoeveelheden medicijnen, kasten vol incontinentiemateriaal dat te veel wordt geleverd, hulpmiddelen die staan te verstoffen en daardoor niet door iemand anders kunnen worden gebruikt, onnodig dubbel onderzoek, onnodig voorschrijven van dure geneesmiddelen en onvoldoende controle op declaraties bij zorgverzekeraar.

Verspilling tegengaan
De broodnodige besparingen op de zorgkosten worden maar niet doorgevoerd, constateert Combée: verspilling wordt onvoldoende tegengegaan en zorg en geneesmiddelen zouden veel doelmatiger moeten worden ingezet. "Ook consumenten hebben volop ideeën hoe het beter kan. De campagne Betaalbare zorg van de Consumentenbond toont dat ook weer aan. Ondertussen gebeurt er te weinig."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen