Nieuws18 nov '14 11:19

Nederlandse bedrijven innoveren steeds minder

Auteur: Bram van Dijk

Innovatie maakt een steeds kleiner deel uit van de omzet, blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor.

Hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid Henk Volberda leidt het onderzoek. "Als je kijkt naar het percentage van de omzet dat komt uit nieuwe producten en diensten, dan is dat dit jaar flink afgenomen met 6 procent. Maar ook het aantal verbeterde producten en diensten is afgenomen met 4 procent."

Wel wordt er meer geinvesteerd in research and development en ICT. "Dat is gemiddeld 4,2 van de omzet, een stijging van 1 procent." Maar de aandacht voor 'de zachte aspecten van innovatie' wordt dus minder en minder. "Dan gaat het over het opleiden van mensen, het samenwerken met externe partners, platte organisatievormen en ruimte geven voor nieuwe ideeen."

Wel ziet Volberda licht aan het einde van de tunnel. "Ik eindig positief. De bedrijven die niet alleen investeren in r&d en technologie, maar tegelijkertijd in opleiden van hun mensen en nieuwe manieren van organiseren, zijn in staat om groei te realiseren en ook hun werknemersbestand met 8 procent te laten toenemen."

Volberda licht vandaag op het ministerie van Economische Zaken de monitor toe.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen