Nieuws15 apr '15 08:28

'Geen commissie nodig voor veiligstellen compensatieregelingen'

Auteur: Thijs Baas

Consumenten hebben voldoende mogelijkheden om schadevergoedingen te regelen wanneer ze daar recht op hebben. Daar hoeft geen nieuwe commissie voor te worden ingesteld zoals de Consumentenbond deze week bepleitte, vindt het Verbond van Verzekeraars.

De Consumentenbond vroeg minister Dijsselbloem van Financiën eerder deze week om de instelling van een nationale commissie. Dit orgaan zou de bevoegdheid moeten krijgen om per verzekeraar een  vergoeding voor gedupeerde polishouders vast te stellen.



 

Maar Paul Koopman van het Verbond van Verzekeraars, ziet weinig in zo'n commissie. "Daar is destijds met consumentenorganisaties, stichtingen en een breed scala aan experts over gesproken. Er kwamen compensatieregelingen met instemming van honderdduizenden leden van consumentenorganisaties. Die operatie hebben we achter de rug, dus dat is wat ons betreft een gepasseerd station."

Het Verbond van Verzekeraars vindt daarom dat de politiek niet hoeft in te grijpen bij de compensatie van miljoenen woekerpolissen. Vaak wordt over het hoofd gezien dat als aanvulling op de compensatieregelingen is voorzien in alternatieve producten, zegt Koopman. "Het kan altijd zijn dat klanten zich niet kunnen vinden in zo'n generieke compensatieregeling - die is natuurlijk hetzelfde voor bijna alle klanten - maar die kunnen dat altijd aankaarten bij hun verzekeraar."

Daarnaast hebben gedupeerde consumenten toegang tot klachtenbemiddelingsinstituut Kifid. Én tot de burgerlijk rechter, benadrukt Koopman. "Veel klanten hebben niet meer de bereidheid om ernaar te kijken. Toch is dat erg verstandig en daarom kijken we of we hier onafhankelijke organisaties kunnen inschakelen, zoals het Nibud, om klanten van informatie te voorzien over wat ze met de producten kunnen doen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen