Daling vertelt dat hij enkele bedrijven in de sector heeft gesproken en zo tot de voorzichtige schatting van enkele honderden miljoenen euro's is gekomen.
Schade waarschijnlijk nog groter
Hij verwacht zelfs dat de schade nog wel groter is. "Russische kopers laten zich helemaal niet meer zien op de markt. Om een voorbeeld te geven: 80 procent van de totale omzet van Hakvoort Shipyards uit Monnickendam is afkomstig uit Rusland. Ze zijn al twee grote orders kwijt."
Veel geld
Peter Zoeteman van de koepel van Nederlandse scheepsbouwers bevestigt dat het om veel geld gaat, maar maakt zich desondanks niet al teveel zorgen. "Die grote jachten kunnen zomaar duurder dan 100 miljoen zijn, dus ik kan me voorstellen dat het wegvallen van die orders een grote impact heeft, maar de Nederlandse scheepvaart is erg innovatief."
Nieuwe markten
Ook de lage olieprijs raakt de scheepvaart in Nederland, vertelt Zoeteman. "Maar we vinden wel weer nieuwe markten. Amerika trekt bijvoorbeeld aan, doordat de dollar laag staat. En wij hebben wereldwijd echt een hoog aanzien. Wat betreft productvernieuwing lopen we voorop. Voor de moeilijkste problemen hebben wij vaak de oplossing en het materiaal."