CDA wil dat KLM niet meer vliegt boven gevaarlijke gebieden
KLM blijft boven Iran vliegen, tegen de waarschuwing van het Europees agentschap voor de luchtvaart in. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert wil dat staatssecretaris Mansveld KLM desnoods dwingt niet meer boven gevaarlijke gebieden te vliegen.
Vandaag wees het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) vliegmaatschappijen op het gevaar voor Russische raketten, schrijft de Duitse krant Die Welt. Rusland vuurt vanaf de Kaspische Zee raketten af op Syrische doelen. Die raketten doorkruisen het luchtruim van Irak en Iran. KLM is al gestopt met vliegen over Irak en Syrië, maar vliegt nog wel boven Iran. Martijn van Helvert, luchtvaartwoordvoerder voor het CDA, wil dat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu ingrijpt.
KLM-passagiers moeten zich niet afvragen of ze wel boven veilige gebieden vliegen, zegt het Kamerlid.
Mansveld moet in gesprek met KLM
Veiligheid is altijd een verantwoordelijkheid van de overheid, zegt Van Helvert. Hij wil nu dat de staatssecretaris in gesprek gaat met KLM, omdat "we dit niet willen". Volgens Van Helvert kan Mansveld, vanwege het aandeelhoudersschap dat de staat in KLM heeft, een mogelijk vliegverbod afdwingen. "Stel: er wordt dadelijk boven Iran een KLM-toestel neergeschoten, en dat kan ook, wat voor discussie hebben we dan?"
KLM: geen onveilige situatie
De KLM-toestellen vliegen op zo'n 10 kilometer hoogte over Iran, terwijl de raketten niet hoger komen dan 3 kilometer, zegt KLM tegenover persbureau ANP. zegt de situatie in het gebied continu in de gaten te houden. "De militaire activiteiten laten op dit moment geen verhoging van het risico voor KLM-vluchten in de regio zien. KLM heeft daarom besloten om zijn operaties niet aan te passen", aldus een woordvoerder.
Air France, de zustermaatschappij van KLM, nam zaterdag maatregelen voor lijnvluchten die over Iran en de Kaspische Zee gaan. Air France wilde hierover geen bijzonderheden kwijt. De vliegmaatschappij vliegt momenteel al niet over Oost-Oekraïne, Syrië, Jemen en Libië.
Volgens Van Helvert kan een vliegtuig, als het luchtdruk verliest, zakken tot 3 of 4 kilometer. "Als het gevaarlijk is, moet je het gewoon niet doen", zegt Van Helvert.
'Goed besluit KLM'
Ook luchtvaartdeskundige Benno Baksteen zei vanmorgen tegen BNR dat het een goed besluit is van KLM om te blijven vliegen boven Iran. "Je kunt helaas niet alle conflictgebieden mijden, dus je moet een afweging maken: is er nou een risico?”, zegt Baksteen. Het bericht over de raketten doet veel mensen denken aan de ramp met MH17, maar dat is volgens Baksteen onnodig.