Vliegtuig te laat? Schadevergoeding!
Luchtvaartmaatschappijen moeten schade blijven vergoeden aan passagiers die vertraging hebben opgelopen. Dat staat in een belangrijk advies aan het Europese Hof van Justitie.
Iedereen die meer dan 3 uur vertraging oploopt heeft sinds 2009 recht op een schadevergoeding. Maar luchtvaartmaatschappijen zijn daar tegen in beroep gegaan, omdat ze vinden dat ze vaak weinig kunnen doen tegen vertragingen. Door weersomstandigheden of incidenten zoals de aswolk boven IJsland.
Bezwaren maatschappijen afgewezen
Advocaat-generaal Bot adviseert het Hof van Justitie nu om het recht op schadevergoeding te handhaven. Hij heeft geen nieuwe argumenten van de luchtvaartmaatschappijen gehoord om gedupeerde passagiers het recht op schadevergoeding te ontzeggen. "Wanneer zij hun eindbestemming drie uur of meer dan drie uur na de geplande aankomsttijd bereiken, kunnen zij aan de luchtvaartmaatschappij een forfaitaire compensatie vragen." Dat advies is niet-bindend, maar wordt in de regel overgenomen door het Hof.
Vergoeding tot 600 euro
Luchtvaartpassagiers kunnen een bedrag van tussen de 250 en 600 euro krijgen als hun vlucht vertraagd is. Voor intercontinentale vluchten kan je 600 euro claimen, voor vluchten binnen Europa 250 euro. Daar moet je wel zelf voor in actie komen. Belangenpartijen als de Stichting EU-claim en de Consumentenbond klagen al jaren dat vliegtuigmaatschappijen er alles aan doen om het uitbetalen van een schadevergoeding te voorkomen.
Ministerie wacht op uitspraak hof
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat nog niet in op het advies en wacht de uitspraak van het hof af. Wel uitte Nederland eerder zorgen over de onduidelijkheid rond de regels. Den Haag maakt zich ook zorgen over de balans tussen het borgen van de individuele belangen van passagiers en de economische positie van luchtvaartmaatschappijen.