Yahoo en Apple werken aan hechtere samenwerking
Apple overweegt een prominente plek op de iPhone en iPad in te ruimen voor de diensten van Yahoo.
Verschillende Amerikaanse media melden besprekingen daarover tussen de beide bedrijven. Yahoo-topvrouw Marissa Mayer gaf eerder al aan dat ze vindt dat haar bedrijf een prominentere rol moet spelen op mobiele apparaten. Ze sprak zelfs van een topprioriteit.
De twee bedrijven spreken met name over een grotere rol in de levering van nieuws en sport aan Apple door een intensievere samenwerking op het gebied van software. Yahoo is al leverancier van de weer- en aandelenapplicaties van Apple en ook de sportinformatie van het bedrijf is geïntegreerd in de stemherkenningsdienst Siri.
Futoroloog Paul Ostendorf denkt dat de twee bedrijven elkaar heel wat te bieden hebben. "Ze kunnen in ieder geval samen een aantal dingen oplossen", zegt Ostendorf. Want de iPhone-maker heeft de liefde met Google op een heel laag pitje gezet. "Dat betekent dat ze naar een alternatief moeten en Yahoo zou in dat alternatief wel goed kunnen passen."
Apple heeft zich vergist in Google
Apple heeft zich vergist in hoe sterk Google kon worden, zegt hij. "Ze hebben toch een klein probleem. Ze hebben zich vergist door een aantal zetten te doen die zij niet voorzien hadden. Waaronder in de hardware te gaan en een aantal andere zaken zoals Google Maps. Daar zijn ze van geschrokken. Ze proberen nu snel naar alternatieven te zoeken. Apple is dus met zijn eigen Maps-variant gekomen."
Maar de samenwerking met Yahoo is zeker niet nieuw. Want een aantal diensten van Yahoo zit al verweven in een aantal apps op de apparaten van Apple, zoals de weer-app en de aandelen-app. "Die data komt al van Yahoo."
Apple kan er volgens Ostendorf ook voor zorgen dat de gebruiker amper door heeft dat het eigenlijk gebruik maakt van de diensten van Yahoo. "Als je bijvoorbeeld een zoekactie doet op de iPhone of iPad kun je de zoekactie zodanig inrichten dat je helemaal niet ziet dat je op Yahoo zit. Apple kan daar een laagje overheen leggen."
Siri met Yahoo
Maar ook om een andere reden kan het voor Apple interessant zijn om met Yahoo in zee te gaan, zegt Ostendorf. "Er is een trend gaande in de wereld van de zoekmachines om naar content-curatie te gaan."
Met content-curatie krijgt een gebruiker bij het opgeven van een zoekopdracht geen duizenden resultaten meer, maar resultaten die voor de gebruiker daadwerkelijk interessant zijn. En Google kiest daarin voor een andere strategie dan Yahoo. "Google heeft gekozen voor de strategie van een soort Haarlemmer wonderolie in het zoekalgoritme.Yahoo kiest er voor om daar meer gericht in te gaan."
En dat zou dan weer heel goed aansluiten bij Siri. "De spraakmodule op de iPhone en iPad. Als je tegen de elektronische assistent praat en een zoekopdracht geeft, en je krijgt duizenden resultaten, dan schiet dat niet op. Je wilt dan heel sterk en heel gericht naar die antwoorden die voor jouw zoekopdracht relevant zijn. Het lijkt erop dat Yahoo voor een strategie kiest die daar beter in past dan de strategie van Google."