Nieuws15 mrt '12 06:21Aangepast op 15 mrt '12 07:16

Girl Walk laat heel New York dansen

Auteur: Pieter van den Akker

Beter dan een dubbele espresso. De energie knettert door de zaal bij vertoningen van de film Girl Walk // All Day.

Door Reinout van Wagtendonk

Girl Walk // All Day begon vorig jaar als een YouTube video die viraal ging.  Dankzij honderden kleine donaties via internet konden regisseur Jacob Krupnick en zijn groepje dansers hun project vervolgens uitbouwen. En nu is deze film ook op het bioscoopscherm in grote zalen een fenomeen aan het worden.

Tijdens de eerste vertoning op het South by Southwest festival in Austin, Texas, sprongen voortdurend mensen uit hun stoel omdat de aandrang tot meedansen op de Girl Talk soundtrack onbedwingbaar werd.  Na de slotscene op het witte doek, een massale dans ‘s avonds in Central Park verlicht met zwaaiende vuurwerksterretjes, stroomde het publiek het Austin Convention Center uit en werd die sterretjesscene in de regen buiten herhaald.

Girl Walk // All Day staat in afleveringen gratis op het internet, net zoals de Girl Talk songs gratis downloads zijn. Je kan het dus ieder moment bekijken. Maar voor regisseur Jacob Krupnick zijn de vertoningen op een groot bioscoopdoek met theaterspeakers en de energie van een volle zaal helemáál een feest.

De spontaniteit tijdens de vertoningen is een weerkaatsing van wat er op het scherm gebeurt. Drie dansers, soms aangevuld met andere performers leven zich uit in New York.  In de ondergrondse en op de Staten Island Ferry, in warenhuis Bloomingdale’s, bij Occupy Wall Street. Er wordt niet gesproken. De dans is de taal; Girl Talk’s mash-up muziek van zijn All Day album de stuwende kracht.

Krupnick schoot de film in het wild, zonder vergunningen, met een minimaal budget, midden tussen de vaak onbewogen met hun eigen dingen doorgaande New Yorkers. Danseres Anne Marsen was, als je de film ziet heel begrijpelijk, een lont in het kruitvat van Krupnick’s creativiteit. "Toen ik haar voor het eerst zag dansen was ik diep getroffen door het gemak waarmee ze zo vloeiend improviserend van de ene stijl in de andere overging: ballet, hiphop, break dancing", vertelt de regisseur tijdens SXSW. "Ik wilde haar talent laten schitteren in de grootst mogelijke speeltuin: New York."

Zeker na de terreuraanslagen van 9/11 werd de beveiliging in New York dermate scherp dat je zou denken dat de voortdurende onaangekondigde straattoneeltjes die Krupnick en zijn team op de drukste punten in de stad uitvoerden de politie zou hebben aangetrokken.  Maar ze kregen vrijwel nooit last. Wel werden ze uit het honkbalstadion van de Yankees gegooid, toen Anne, helemaal opgaand in haar dans, levensgevaarlijk een balustraderand hoog boven het veld opzocht.

"De beste manier om de film te zien is zonder enige twijfel zo groot en zo luid mogelijk", benadrukt Jacob Krupnick. "We houden hem gratis op het internet, want daar is het project nu eenmaal geworteld.  Maar als je er een evenement van wil maken, ga naar onze website en zoek contact. Er is niets leukers voor ons dan wat er gebeurt tijdens de live evenementen. De film bestaat voor die spontane happenings."

---

Reinout van Wagtendonk is VS-correspondent voor BNR Nieuwsradio en 'Typisch Amerikaans'. Embedded sinds Reagan maar nog altijd verbaasd. Nu een tijdje wonende in Austin, Texas. Volg Reinout op Twitter: @BNRvs


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen