Nieuws9 sep '14 15:13Aangepast op 9 sep '14 16:39

Schiphol houdt vast aan 2018 voor Lelystad Airport

Auteur: Karlijn Meinders

Meer vracht, meer passagiers en een nieuwe luchthaven. Maar ook: veel onrust en conflicten in de wereld. Het zijn roerige tijden voor de luchtvaartsector. Marijke Roskam praat met Jos Nijhuis, CEO van Schiphol.

Het nieuws over de komst van een nieuwe luchthaven deed veel stof opwaaien. KLM lag dwars, omwonende vrezen het ergste en waarom is het eigenlijk nodig? Volgens Jos Nijhuis is het een kwestie van noodzaak. "We zijn al jaren bezig met het plan. KLM vraagt zich af of deze groei mogelijk is, of het niet een paar jaar uitgesteld moet worden, maar wij zien de grenzen van Schiphol dichterbij komen. We blijven vasthouden aan 2018. Dan hebben we die extra capaciteit gewoon nodig."

Lelystad Airport moet een luchthaven worden voor leisure passagiers. "We willen hier niet de complexiteit van Schiphol kopiëren. De infrastructuur moet simpel en betaalbaar zijn. En de tarieven worden een stuk goedkoper dan op Schiphol, zo'n 15 euro per passagier."

Er is nog wel het één en ander te doen voor het nieuwe vliegveld open kan. "Er wordt nog gewerkt aan de punten van het milieu-effectenrapport, er moet nog het één en ander opgelost worden in het luchtruim en we zijn nog in gesprek met verschillende maatschappijen. Wat betreft overlast denk ik dat we er uit gaan komen met de omgeving. We zorgen voor een langzame ingroei van de capaciteit."

Centrale Security
Ondertussen wordt er op Schiphol flink verbouwd en dat kost nogal al wat. Toch is ook dit volgens Jos Nijhuis een kwestie van moeten. "We hebben de ruimte gewoon niet meer voor de nieuwste apparatuur. Ook moeten mensen nu in de rij staan bij de gate, door nog een proces om vervolgens in een glazen aquarium te moeten zitten waar te weinig plek is. Dat moet allemaal sneller en prettiger. We hikten alleen wel aan tegen de investering van honderden miljoenen."

 

Ondanks de vele kosten is er toch besloten het te doen. "De nieuwe centrale security wordt al getest in vertrekhal 1. Mensen kunnen elkaar inhalen in de rij, het licht is prettiger en het gaat allemaal veel sneller. Na 3 juni 2015 zal het oude systeem verleden tijd zijn. En we hebben het zelf kunnen financieren. We hebben een eigen vermogen van ruim 3 miljard, plus 2 miljard schuld."

Volgens Nijhuis is durven op het moment het plan van aanpak. "Nu in staat zijn beslissingen te nemen, investeren en vooruitlopen op de toekomst. Zo proberen we als bedrijf een verschil te maken."

Gerelateerde artikelen