Nieuws2 sep '14 16:20Aangepast op 31 aug '16 12:53

Wie durft er 130?

Auteur: BNR Webredactie

Automobilisten maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om 's avonds op te trekken naar 130 kilometer per uur op de A2 en de A4, blijkt uit onderzoek van de Verkeers Informatiedienst.

Kennelijk is het lastig wennen aan de nieuwe maximumsnelheid. Sterker nog: veel automobilisten rijden langzamer dan toen de limiet nog 100 km per uur was. Opmerkelijk, vindt Patrick Potgraven van de VID. "Het lijkt erop dat de angst voor trajectcontroles zo groot is, dat mensen het niet aandurven om harder te rijden. Zelfs al mag het. Het kan ook meespelen dat mensen geneigd zijn elkaar te volgen. Als je als één van de weinigen 130 rijdt, dan ga je je toch afvragen of je iets verkeerd doet. Dat heb ik zelfs als ik daar rijd."

Onduidelijke situatie
De oorzaak is waarschijnlijk een combinatie van onduidelijkheden en de angst voor trajectcontroles. "We hebben gekeken naar de meetlocaties op de A2 en A4 en daar is te zien dat in 2013 en 2014 de trajectcontroles die in 2012 zijn ingevoerd ervoor zorgen dat de snelheid niet of nauwelijks omhoog gaat in de avonduren."

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen denkt dat het ook te maken heeft met gewoontegedrag. “Ik denk dat 120 echt een snelheid is waaraan we al heel lang gewend zijn. Daar stellen we ons toch een beetje op in. Je moet echt denken: o ja, ik mag hier harder, en dan bewust het gaspedaal dieper intrappen. Doordat we heel lang 120 gereden hebben, is dat ook een beetje de comfortabele snelheid die toch in ons systeem zit.”

Ingrijpen hoeft niet per se, vindt Potgraven. "Het is geen ramp dat er langzamer wordt gereden, behalve dat mensen dan misschien iets minder snel op de plaats van bestemming zijn. Het lijkt er wel op dat er nog veel onduidelijk is." En daar kan natuurlijk wel iets aan gedaan worden.

Eén maximumsnelheid
Volgens Tertoolen zou het het meest duidelijk zijn om er in het hele land één maximumsnelheid op na te houden. “Dan zou die dus eigenlijk nergens meer hoeven worden aangegeven, want als er geen bord staat, mag je op de snelweg die snelheid rijden.”

Alleen op drukkere en gevaarlijkere plaatsen zou dan een lagere snelheid moeten worden opgelegd, met de bijbehorende borden, betoogt Tertoolen. Door het bestaande systeem, met de uiteenlopende maximumsnelheden, is volgens hem een “woud aan borden” ontstaan. Nog meer bordjes op de bermpaaltjes maken de situatie er niet beter op. “Eigenlijk ben je dan dus bezig een waanzinnig ingewikkeld systeem op te tuigen dat niet echt nodig is.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen